Venus in Fur

Venus in Fur (2013) DVD recensie

Laat het maar aan de Franse filmmaker Roman Polanski over om intrigerende en onderhoudende films te maken, want dat kan hij als geen ander. De geprezen en veelbesproken Fransman heeft een befaamde palmares die grotendeels bestaat uit psychologische thrillers en historische dramafilms, maar ook intelligente en onderhoudende arthouse-films zoals La Vénus à fourrure zet de Oscarwinnaar probleemloos in elkaar. Na de zeer vermakelijke drama/komedie Carnage kiest hij opnieuw voor het verfilmen van een toneelstuk en een bijna identieke wijze van filmen. Evenals Carnage speelt Venus in Fur zich af op één locatie en met weinig acteurs.

Emmanuelle Seigner en Mathieu Amalric zijn de enige acteurs die je zult zien in Polanski’s creatie die zich afspeelt in een pittoresk theater in Parijs. Je zult misschien wel denken hoe interessant een film met weinig acteurs en die zich op één locatie afspeelt kan zijn, maar Venus in Fur is een boeiende en fascinerende film die ja vanaf de eerste minuten vastpakt en ook niet meer loslaat. Dat is te danken aan het overtuigende acteerwerk van de twee acteurs. De chemie tussen Seigner en Amalric is overduidelijk aanwezig terwijl zij vol overtuiging hun rollen spelen. Daarnaast zorgt het intrigerende verhaal ervoor dat je als kijker nieuwsgierig wordt naar het slot van deze prent.

De film opent met een shot van de voordeuren van het kleine Franse theater die op het moment dat zij openen het beeld laten zien van een ietwat getergde regisseur die zijn spullen bij elkaar raapt om naar huis te keren en deze rampzalige werkdag te vergeten. Zijn zoektocht naar de ideale actrice om de hoofdrol in zijn toneelstuk te spelen loopt telkens uit op een teleurstelling totdat de beeldschone Vanda opeens voor zijn neus staat. De door regen doordrenkte blondine komt voor haar auditie, maar daar wil de geërgerde regisseur niets meer van weten. Maar zijn afwijzing weerhoudt haar er niet van om hem te overtuigen van haar kunnen en als zij eenmaal begint met haar vertolking van het interessante personage krijgt ze grip op de regisseur die naarmate de avond vordert steeds meer onder de indruk raakt van de zeer overtuigende Vanda.

Maar waar gaat de film precies over? Ik ga je niets verklappen, maar naar mijn mening behandelt Polanski verschillende thema’s in zijn creatie. Enerzijds gaat het over Vanda’s doortastende aanpak om een hoofdrol te bemachtigen, maar anderzijds gaat het ook over het machtsspel dat gaande is tussen de regisseur en de actrice. Door het overtuigende spel en de zeer gepaste setting komt dit goed over op de kijker, maar het is meer dan gewenst om het verhaal oplettend te volgen. Door de samensmelting van Vanda’s auditie, haar commentaar op het spel en haar poging om de regisseur in haar greep te krijgen, kun je soms geen onderscheid meer maken tussen de fantasie en de realiteit. Dat maakt Venus in Fur, die vanaf vandaag verkrijgbaar is op een kwalitatief uitstekende DVD, een unieke filmervaring die je niet snel zult vergeten.

[usr 2.5 size=20]

Met dank aan eOne Entertainment Benelux voor het ter beschikking stellen van de DVD.

0 thoughts to “Venus in Fur (2013) DVD recensie”

1. intellectueel erotisch uitgewerkte fantasie met wervelende theaterdialogen die met een beperkte podium toch virtuoos blijft en begeleid wordt door een aanstekelijke soundtrack. heerlijke theaterfilm