Vampire in Brooklyn (1995) recensie

Vampire in BrooklynKomediant Eddie Murphy heeft in zijn carrière uiteenlopende rollen gespeeld en ook bewezen dat hij met behulp van de nodige make-up effecten in staat is om verschillende typetjes te spelen. Ik moet altijd lachen om de Beverly Hills Cop-acteur die in 1995 in de huid kroop van de charmante vampier Maximillian in de horrorkomedie Vampire in Brooklyn. En ondanks dat de film van zowel het publiek als de critici veel kritiek kreeg, vind ik het een vermakelijke horrorkomedie die door Wes Craven werd geregisseerd. In mijn recensie van Vampire in Brooklyn lees je ook waarom.

Vanaf de openingsscène is het al duidelijk dat je als kijker de film niet al te serieus moet nemen als de bekvechtende havenmeester Silas (John Witherspoon) en de kruimeldief Julius (Kadeem Hardison) onaangenaam verrast worden door een spookschip dat het dok ramt. Al vloekend en tierend onderzoekt Silas het schip en hij komt al gauw tot de ontdekking dat de bemanningsleden zijn geslacht. En terwijl de rechercheurs Rita (Angela Bassett) en Justice (Allen Payne) de zaak onderzoeken, duikt er in Brooklyn een mysterieus figuur op. Het is Maximillian, de laatste vampier die naar Brooklyn is gekomen om een vrouwelijke soortgenoot het hof te maken zodat hij zijn bloedlijn kan voortzetten.

In zijn speurtocht naar deze vrouw krijgt hij hulp van Julius, die inmiddels als het zombiehulpje van de meedogenloze bloedzuiger diens vuile klusjes opknapt. Het leveren komische fragmenten op waarin hij willekeurige lichaamsdelen verliest, maar zijn gevoel voor humor behoudt. En Maximillian is niet het enige personage dat Murphy vertolkt, want met de nodige make-up effecten kruipt hij ook in de huid van de vloekende priester Pauly en de grappige maffioso Guido. Dit leveren eveneens leuke fragmenten op die een glimlach op het gezicht toveren.

Maar Vampire in Brooklyn is bovenal een horrorfilm waarin het bloed rijkelijk vloeit en de ledematen in het rond vliegen. Maar angstaanjagend en spannend wordt het nooit en dat is ook te danken aan het luchtige karakter van de film die vermaakt en makkelijk wegkijkt. Wes Craven heeft nog wel een poging gedaan om de film iets meer diepgang te geven door het personage Rita een mysterieuze achtergrond te geven en ook de focus te leggen op de relatie tussen haar en haar partner Justice, maar ik vind dit geen toegevoegde waarde bieden. Ook het acteerwerk van Angela Bassett en Allen Payne is niet bijzonder te noemen. Gelukkig zijn er genoeg scènes die deze manco’s snel doen vergeten waardoor de beoordeling van deze horrorkomedie toch iets hoger uitpakt.

3 thoughts to “Vampire in Brooklyn (1995) recensie”