V for Vendetta (2005) recensie

De mensen moeten niet bang zijn voor de overheid, de overheid moet bang zijn voor de mensen. Het is een duidelijke boodschap die naar voren komt in de comicverfilming V for Vendetta. In de nabije toekomst leven de inwoners van Londen in een dystopie waar kanselier Sutler de scepter zwaait en hard optreedt tegen terroristen. Een mysterieus personage dat een Guy Fawkesmasker draagt en opereert onder de codenaam V, is één van die terroristen die na zijn doortastende optredens het doelwit wordt van de autoriteiten. Desalniettemin wordt V door velen gezien als een vrijheidsstrijder die in opstand komt en vecht voor de vrijheid van het Engelse volk.

Andy en Lana Wachowski schreven het scenario voor deze film dat gebaseerd is op de gelijknamige striproman. Hugo Weaving mocht na zijn sterke rol in The Matrix trilogie de rol van V voor zijn rekening nemen en hij speelt deze rol formidabel. Hij weet met zijn overtuigende spel de sympathie van het publiek voor zich te winnen terwijl hij de gehele film verscholen blijft achter het grijnzende en spierwitte Guy Fawkesmasker.

Ook de chemie tussen hem en zijn tegenspeler Natalie Portman is overduidelijk aanwezig en dat levert emotionele en aangrijpende momenten op. Portman werd gestrikt om de rol van Evey te spelen, een jongedame die in de ban raakt van V en door hem wordt klaargestoomd voor de strijd tegen het regime. De film speelt zich dan ook grotendeels af rondom deze interessante personages die steeds dichter naar elkaar toe groeien terwijl de spanning in de stad toeneemt.

De film is heel stilistisch vormgegeven. De sobere en donkere stad en duistere kelder waar V zijn plannen smeed, zijn het podia voor dit verhaal. De regisseur speelt met de kleurfilters en de felle kleuren die aanwezig zijn spatten dan ook van het scherm. Het versterkt ook de sfeer van V for Vendetta die vooral draait om de inwoners van Londen die lijnrecht tegenover de overheid komen te staan. Het gaat er soms hard aan toe terwijl V’s terroristische aanslagen voor het nodige spektakel zorgen. Desalniettemin is deze prent geen harde actiefilm. Als je een stempel moet drukken op James McTeigue’s regiedebuut dan kun je deze het beste scharen bij de betere politieke thrillers.

V for Vendetta

Volg Filmliefhebber.com op social media

[do_widget id=facebook-likebox-2]