Unthinkable (2010) recensie

FBI-agente Helen Brody (Carrie-Anne Moss) krijgt de leiding over de zoektocht naar terrorist Steven Arthur Younger (Michael Sheen), een Amerikaans staatsburger die in een videoboodschap aankondigt dat hij is bekeerd tot de Islam en drie kernbommen in grote Amerikaanse steden heeft geplaatst. Wanneer hij wordt opgepakt begint de moeizame ondervraging over de verblijfplaats van de bommen. Als Younger de kaken stijf op elkaar houdt wordt militair H (Samuel L. Jackson) ingeschakeld om de terrorist aan het praten te krijgen. Tijdens dit proces gaat de ervaren ondervrager tot het uiterste om antwoorden te krijgen terwijl zijn collega’s zich afvragen hoever hij mag gaan om het leven van miljoenen burgers te kunnen redden.

Terrorisme is een actueel onderwerp. Het houdt veel mensen bezig en hoe zal men reageren als er een nieuwsbericht naar buiten komt dat een terrorist een nucleaire bom in je woonplaats heeft verstopt. In de ijzersterke drama/thriller Unthinkable is dat doemscenario aanstaande. De door Gregor Jordan geregisseerde film is een intelligente thriller die je aan het denken zet, want welke methodes mogen de overheidsinstanties gebruiken om het leven van miljoenen burgers te kunnen redden?

Samuel L. Jackson imponeert als de ervaren ondervrager H die de terrorist martelt en ondervraagt. Zijn werkwijze wordt naar mate de tijd dringt steeds heviger en de regisseur spaart de kijker niet. Hij brengt het excessieve geweld in beeld en dat levert vaak choquerende scènes op. Tegenspeler Michael Sheen speelt op formidabele wijze de zware rol van terrorist Steven Arthur Younger, die de hevige martelingen van H moet ondergaan. Carrie-Anne Moss speelt de rol van de gedreven FBI-agente Helen Brody eveneens prima.

Unthinkable is een pittige film die je beetpakt en ook niet meer loslaat. Het is een boeiende thriller die goed in elkaar steekt en je aan het denken zet. Ik ben enorm onder de indruk van Samuel L. Jackson die in deze film één van zijn betere rollen speelt, maar het is ook aan zijn medespelers te danken dat het realistische verhaal goed overkomt op het publiek. Wat mij betreft is deze film een zeer aangename verrassing en een aanrader voor iedereen die deze nog niet heeft gezien.

Unthinkable

Volg Filmliefhebber.com op social media

[do_widget id=facebook-likebox-2]