Unfriended (2015) Blu-ray Disc recensie

UnfriendedEr staan miljoenen filmpjes op het Internet met mensen die zichzelf belachelijk maken of gefilmd worden tijdens een gênant moment. Zoals de stoere skateboarder die op zijn snufferd gaat, het meisje dat haar sexy danspasjes voor de camera oefent en haar evenwicht verliest en natuurlijk de atleet die tijdens een wedstrijd gigantisch blundert. Het is puur leedvermaak en voor het slachtoffer een moment dat hij of zij het liefst zo snel mogelijk wilt vergeten. Maar dat is niet zo makkelijk met de techniek van tegenwoordig, want zo’n filmpje kan al binnen enkele seconden op het Internet belanden en door honderden mensen zijn bekeken. In de horrorfilm Unfriended laat men zien dat het ook zeer nadelig kan uitpakken voor de mensen die het filmpje maken en verspreiden.

De film van regisseur Levan Gabriadze begint met een blik op het laptopscherm van scholiere Blaire (Shelley Hennig) die met haar vriendje Mitch (Moses Storm) aan het Skypen is. Al gauw wordt het romantisch onderonsje onderbroken als hun vrienden Ken (Jacob Wysocki), Jess (Renee Olstead) en Adam (Will Peltz) zich bij de conversatie voegen. Maar zij zijn niet de enige deelnemers aan de Skype-call. Een onbekende en anonieme gebruiker heeft waarschijnlijk een van de accounts gehackt, maar dan doen zij een huiveringwekkende ontdekking.

Het account behoort tot Laura Barns (Heather Sossaman), een hartsvriendin van Blaire die exact een jaar geleden zelfmoord pleegde nadat er een gênant filmpje van haar op het Internet verscheen en haar medescholieren haar zodanig de grond in stampte dat zij geen andere uitweg meer zag dan zichzelf van het leven te beroven. Nu een jaar later verschijnt zij opeens online en de vrienden ontvangen verontrustende berichten op Facebook en Gmail. De bedreigingen nemen toe en de vrienden zijn ten einde raad. Is dit een zieke grap van iemand die het account van Laura heeft gehackt? Of is Laura teruggekeerd uit de dood om wraak te nemen op de scholieren die het filmpje hebben geüpload?

Het concept van Unfriended is simpel, uniek en effectief. De regisseur stopte de 5 acteurs in een huis, zij kregen de taak om hun eigen kamer in te richten en zij kregen de opdracht om te improviseren. Er stond wat te gebeuren, maar de acteurs kregen niets meer dan richtlijnen om zich voor te bereiden. Dat maken de gebeurtenissen die wij als kijker door de ogen van Blaire zien op haar laptopscherm realistisch. Het gebruik van de dagelijkse applicaties waar wij als consument ook gebruik van maken, zoals Skype, Facebook en Spotify, kunnen door velen beschouwd worden als product placements, maar ik vind dat dit de realisme van de film wel ten goede komt.

Unfriended is vooral boeiend, want als kijker moet je het ook doen met de beelden die de webcam van Blaire registreert. Ik zat in spanning te wachten wat er ging gebeuren en ik was evenals de vrienden op het scherm continu aan het puzzelen wie de mogelijke dader kon zijn. Spannend is de film wel, maar angstaanjagend wordt het nooit. Als horrorfilm is de door Gabriadze geregisseerde film, die met maar 1 miljoen dollar budget werd gemaakt, te mild ondanks dat er wel een paar heerlijke gore momenten aanwezig zijn. Maar als thriller slaagt de film met vlag en wimpel. En dat is ook mede te danken aan het innovatieve concept.

Met dank aan Universal Pictures Benelux mocht ik een kritische blik werpen op de Blu-ray Disc van Unfriended die vanaf heden verkrijgbaar is. Het beeld, dat in het formaat 1.78:1 en in 1080p aanwezig is, is van een uitstekende kwaliteit en ook het DTS-HD MA 5.1 geluid klinkt prima. Ondanks dat de surround opstelling bij deze film weinig effect heeft, omdat deze grotendeels is gevuld met dialogen en een paar geluidseffecten. Een soundtrack die de horrorsfeer moet versterken is afwezig. Helaas is het bonusmateriaal afwezig en dat vind ik wel jammer. Een leuke making-of was welkom geweest. Als bonus wordt het schijfje wel met een UV-code geleverd zodat je de film aan je digitale bibliotheek kunt toevoegen.

Met dank aan Universal Pictures Benelux voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

0 thoughts to “Unfriended (2015) Blu-ray Disc recensie”