Underworld: Awakening

Underworld: Awakening (2012) recensie

Soms is het best wel zinvol om even door het aanbod van streamingdienst Netflix te bladeren. Zo kwam ik opeens de actievolle fantasy Underworld: Awakening tegen in de lijst en ik moet bekennen dat ik het vierde deel van Underworld volledig heb gemist. Maar als fan van de franchise kan ik deze natuurlijk niet aan mij voorbij laten gaan en dan is het toch enorm handig dat je een dergelijke dienst tot je beschikking hebt.

Evenals in de voorgaande delen draait het in deze film om de eeuwigdurende oorlog tussen de vampiers en de Lycans terwijl zij worden opgejaagd door de mensen die inmiddels op de hoogte zijn van het bestaan van deze rassen. Kate Beckinsale keert terug als de sexy vampier Selene en het is een prettig weerzien met een geweldig personage. Als verwacht speelt de actrice de rol opnieuw prima terwijl oude bekende plaats hebben moeten maken voor nieuwe personages zoals de gedreven vampier David, gespeeld door Theo James, en vampierouderling Thomas, gespeeld door Game of Thrones-ster Charles Dance.

De film van regisseurs Mårlind en Stein voelt aan als een Underworld-film. De vormgeving, kostuums en special effects kennen enorm veel overeenkomsten met de voorgaande delen hoewel ik deze keer minder te spreken ben over de CGI. De computergeanimeerde Lycans ogen veel nepper en onnatuurlijker dan in overige films en dat is toch enigszins teleurstellend. Anderzijds is het meer dan begrijpelijk gezien het feit dat het budget voor de direct-to-video release een stuk lager is.

Maar het minpuntje neem ik graag voor lief, want ook Underworld: Awakening is een enorme vermakelijke film waarin spectaculaire actiescènes, bloedvergieten en vette bovennatuurlijke wezens niet ontbreken. De mooie bonus is de terugkeer van Kate Beckinsale als vampier Selene en zij is toch inmiddels uitgegroeid tot het boegbeeld van deze franchise. Evenals zijn voorgangers eindigt deze film met een open einde en is het meer dan aannemelijk dat er een vijfde deel komt. Wat mij betreft is deze meer dan welkom.