Under The Skin

Under The Skin (2013) recensie

Ik las een poosje terug een recensie van Under the Skin die door de voor mij onbekende regisseur Jonathan Glazer werd geregisseerd en ik werd enorm nieuwsgierig. Het was niet alleen het verhaal dat mij intrigeerde, maar ook het feit dat Scarlett Johansson de hoofdrol speelt. De actrice speelde in de afgelopen jaren sterke rollen in verschillende kaskrakers en ze heeft mij tot op heden nog niet teleurgesteld. Met de hoofdrol in deze film stapt The Avengers-ster volledig uit haar comfort zone en dat kan ik enorm waarderen. Ik liet de film dan ook zonder enige verwachtingen op mij afkomen in de hoop dat ik aangenaam verrast zou worden.

Vanaf de eerste minuten weet de film mijn interesse vast te houden ondanks dat deze enorm traag is en dat er nauwelijks in wordt gesproken. We zien het naamloze personage van Johansson in haar witte bestelbus door het grauwe Ierland toeren en ze pikt regelmatig vrijgezelle mannen op. Maar wat de intenties zijn van de jonge verleidster blijft voor een poosje onduidelijk. Uiteindelijk suggereren de scènes waarin naakte mannen in een zwarte stroperige substantie ten onder gaan, dat de bedoelingen van deze mysterieuze vrouw vijandig zijn. De dreigende soundtrack zet deze scènes extra kracht bij. Maar verdere uitleg ontbreekt en de regisseur laat het publiek zelf een invulling geven aan deze duistere en eigenaardige beelden.

Maar de oplettende kijker heeft de informatie om de puzzel op te lossen. Nietszeggende nieuwsberichten op de radio of posters op de achtergrond zijn de aanwijzingen die je nodig hebt om het verhaal te kunnen doorgronden, maar ook in de slotfase van de film geeft de filmmaker wel het een en het ander prijs over het mysterieuze personage en haar kwaadaardige bedoelingen. Under The Skin is in ieder geval geen doorsnee filmpje dat je ‘even’ meepakt, maar een intelligent kunstwerk dat de bovenkamer flink aan het werk zet en ik hou daar wel van. Daarnaast is het overtuigende spel van Johansson al reden genoeg om deze prent een eerlijke kans te geven, maar ik adviseer je wel om deze met een open mind te ervaren.

[usr 3.5 size=20]

Steun Filmliefhebber.com

0 thoughts to “Under The Skin (2013) recensie”

1. Ik ben erg benieuwd naar deze film. Het is de afsluiter van het Pac Festival van dit jaar.
    Het lijkt mij in ieder geval een interessante intrigerende film. Ik ben vooral benieuwd naar het acteerwerk van Scarlet Johansson. Ik verwacht er veel van!

2. Paul, schaam je! Niet alleen heeft Jonathan Glazer (en niet Grazer) briljante videoclips op zijn naam staan als Radiohead “Street Spirit” en Unkle “Rabbit in your headlights” maar ook een echte aanrader is zijn debuut “Sexy beast” met Ben Kingsley en Ray Winstone.