Unbroken

Unbroken (2014) DVD recensie

Het verhaal over Olympisch atleet en oorlogsveteraan Louis Zamperini is enorm indrukwekkend te noemen. Zo indrukwekkend dat men al een poos geleden besloot om het levensverhaal van deze man te verfilmen. Vorig jaar kreeg producente en regisseuse Angelina Jolie de opdracht om deze film, die uiteindelijk met de titel Unbroken werd uitgebracht, te regisseren. Het eindresultaat is een solide film waarmee men het leven van de voormalige sportman in beeld brengt.

In de beginfase van de film maakt de kijker voor het eerst kennis met Zamperini die in Ubroken voortreffelijk wordt gespeeld door Jack O’Connell. Het is een jongeman met potentie, want op de renbaan breekt hij records en dat levert hem op 19-jarige leeftijd een kwalificatie op voor de Olympische Spelen in 1936. Maar als de Tweede Wereldoorlog uitbreekt, besluit Zamperini om zich bij de Amerikaanse luchtmacht aan te sluiten.

Men focust zich dan ook vooral op dit deel van zijn leven. Na een vliegtuigcrash weet Zamperine samen met zijn goede vriend Phil (Domhnall Gleeson) 47 dagen op zee te overleven alvorens hij gevangen wordt genomen door de Japanners. Eenmaal terug aan land wordt Zamperini opgesloten in een krijgsgevangenis waar hij door zijn successen als sportman het doelwit wordt van de sadistische hoofdbewaker Watanabe (Takamasa Ishihara). De gebeurtenissen die daarop volgen zijn onvoorstelbaar en schokkend te noemen, maar Zamperini heeft een ongekende overlevingskracht waarmee hij de aanslagen op zijn lichaam weet te doorstaan.

Angelina Jolie’s tweede film als regisseuse is zeker geen slechte film geworden, maar het moge duidelijk zijn dat de actrice nog wel de nodige ervaring mist om een zwaarbeladen film als deze te kunnen maken. Ik kreeg zelf nooit echt een band met de personages terwijl ik sommige fragmenten veel te langdradig vond. Er werd naar mijn mening te lang stilgestaan bij het fragment dat zich op zee afspeelt terwijl het verleden en Zamperini’s successen als sportman nauwelijks aan bod komen. De slotfase van de film, die zich afspeelt in de krijgsgevangenis, is dan wel weer tot in het kleinste detail goed uitgewerkt en waarin ook de acteurs O’Connell en Ishihara zich laten gelden door hun rollen zeer overtuigend te spelen.

Unbroken is vanaf 20 mei zowel op DVD als op Blu-ray Disc verkrijgbaar en ik vind het niet echt een titel die je per se in High-Definition moet zien, maar voor de liefhebber is deze wel beschikbaar. Ik heb de DVD versie mogen bekijken en ik ben zeer tevreden over de kwaliteit van zowel het beeld als het geluid. Helaas bevat het schijfje geen extra’s en dat vind ik wel jammer. Een mooie documentaire of making of waarin er iets meer uit de doeken wordt gedaan over het levensverhaal van Zamperini had de DVD niet misstaan.

Score: 6,0

Met dank aan Universal Pictures Benelux voor het DVD recensie-exemplaar.

7 gedachten over “Unbroken (2014) DVD recensie

1. Ik ben nog steeds benieuwd naar deze film. Ik was hem al weer vergeten dus ik ben blij dat jij een recensie plaatst 🙂 Binnenkort maar eens gaan kijken dan.

2. Ik ben het met je eens dat Jolie de ervaring mist om een film als deze echt goed neer te kunnen zetten. Maar zeker de moeite waard door het bijzondere verhaal van Zamperini.

3. Heb me hier indertijd prima mee vermaakt. Geen gedenkwaardige film en er is genoeg op aan te merken (herken het prima in jouw punten van kritiek) maar zeker onderhoudend genoeg. Het verhaal op zich is erg bijzonder natuurlijk en ik vroeg me af wanneer het leed voor Zamperini eindelijk voorbij zou zijn.