Twilight – Breaking Dawn Part I (2011) recensie

Twilight - Breaking Dawn part IBella (Kirsten Stewart) twijfelt al jaren of zij moet kiezen voor vampier Edward (Robert Pattinson) of weerwolf Jacob (Taylor Lautner). Zij kiest uiteindelijk voor de vampier die op zijn beurt haar ten huwelijk vraagt. Na de prachtige bruiloft en de gelukwensen van de heetgebakerde Jacob, vertrekken Bella en Edward voor een huwelijksreis naar een afgelegen eiland waar zij een intense huwelijksnacht beleven. Maar seks met een bovennatuurlijk wezen is voor een mens een risicovolle onderneming. Bella raakt zwanger en dat heeft zware consequenties voor zowel het verdrag tussen de weerwolven en vampiers als haar gezondheid. De gezondheid van de hoogzwangere scholiere verslechterd met de dag terwijl de weerwolven het ongeboren kindje als een dreigement zien. De stam besluit daarop om Bella en de foetus om het leven te brengen. Terwijl Bella vecht voor haar leven en Edward machteloos moet toezien hoe zijn kersverse echtgenote wegkwijnt, staat Jacob voor een lastige keuze; Blijft hij loyaal aan zijn stam of kiest hij ervoor om de vrouw van zijn dromen te beschermen.

Het publiek maakte ruim drie jaar geleden voor het eerst kennis met Twilight, de verfilming van de romantische fantasie roman van Stephenie Meyer. De auteur schreef maar liefst drie vervolgdelen op het immens populaire verhaal over Bella Swan en haar liefde voor vampier Edward en weerwolf Jacob. Deze zijn eveneens verfilmd. De eerste drie delen trokken volle zalen en kregen lovende beoordelingen van zowel de fans als de critici. De populariteit steeg en de hoofdrolspelers werden plotseling tieneridolen. Niemand had het succes verwacht! Twilight – Breaking Dawn Part I is het eerste deel van het einde van de saga. De filmstudio kiest ervoor om net als bij de boekenreeks van Harry Potter de laatste roman van Twilight over twee films te verdelen en dat is de kwaliteit van de tot op heden vermakelijke filmreeks niet ten goede gekomen.

Twilight is romantiek ten top en honderden tienermeisjes kunnen zich probleemloos identificeren met het wispelturige hoofdpersonage Bella dat maar niet kan kiezen tussen twee stoere kerels. De actie, spanning en gematigde slachtpartijen die volop aanwezig zijn maken de films toegankelijk voor een breed publiek. Tot groot genoegen van de mannen onder ons is er tussen het gezwijmel door plaats genoeg voor een lekker potje knokken of een lugubere slachtpartij waarin de liters filmbloed rijkelijk vloeien. Maar het mag duidelijk zijn dat deze films voor het tienerpubliek zijn gemaakt, want de meiden worden op hun wenken bediend wanneer er voor de zoveelste keer een close-up van Edward in beeld komt en Jake met een bloot en gespierd bovenlichaam door de regen banjert.

De studio kiest er bewust voor om de laatste roman van Stephenie Meyer in twee stukken te hakken. Mijn gevoel zegt dat het commerciële belang in deze kwestie een grotere rol speelt dan het waarborgen van een kwalitatieve film. De eerste drie delen waren zeer vermakelijke films waarin een goede balans van romantiek, spanning en humor voor het vermaak zorgden. Maar het vierde deel slaagt er niet in om twee uur lang mijn interesse vast te houden. Ik mis de spanning, de rivaliteit tussen de vampiers en weerwolven en de constante dreiging van de Volturi. Wanneer de eerste actievolle scène na ruim een uur en een kwartier plaatsvindt, is er enige vorm van opluchting. Maar de teleurstelling keert al snel terug als de conversatie tussen de weerwolven op zeer amateuristische wijze in beeld en ten gehore wordt gebracht.

Helaas maakt Twilight – Breaking Dawn Part I de hoge verwachtingen niet waar, maar ik heb vertrouwen in een goede afloop. Het tweede deel van dit slot zal een fantastische finale worden van een mooie filmreeks. Kirsten Stewart en haar tegenspelers Robert Pattinson en Taylor Lautner hebben inmiddels afscheid genomen van hun karakters Bella, Edward en Jacob gezien het feit Twilight – Breaking Dawn Part II in post-production is. Volgend jaar zien we hoe het liefdesverhaal en de oorlog tussen de vampiers en weerwolven afloopt als deze film in de bioscoop verschijnt. Maar voordat het zover is moet men nog wel door een zure appel heen bijten.

Bestel via bol.com en steun Filmliefhebber.com