True Lies (1994) recensie

True LiesHarry Tasker (Arnold Schwarzenegger) is een spion voor de geheime dienst van de Amerikaanse overheid en hij krijgt de taak om een gevaarlijke terrorist in de kraag te vatten. Samen met zijn team opent hij de jacht op de levensgevaarlijke misdadiger die een aanslag in de Verenigde Staten voorbereid. Maar Harry heeft tijdens zijn missie meer te vrezen van zijn vrouw dan van deze meedogenloze tegenstander wanneer zij ontdekt dat haar man 17 jaar lang tegen haar gelogen heeft en geen vertegenwoordiger in de computerbranche blijkt te zijn. Dat zorgt voor een explosieve situatie in huize Tasker!

Regisseur James Cameron en actieheld Arnold Schwarzenegger slaan na het succes met Terminator 2; Judgment Day in 1991 opnieuw de handen ineen om het publiek de uiterst vermakelijke en explosieve actie/komedie True Lies voor te schotelen. In deze film kruipt Arnie in de huid van de geheime agent Harry Tasker, die een dubbelleven leidt en in een lastige situatie terechtkomt als zijn vrouw ontdekt dat hij jarenlang tegen haar gelogen heeft. Hij speelt de rol waarin hij ook de kans krijgt om zijn komische kant te laten zien uitstekend!

De combinatie van actie en humor zorgt voor het plezier. Buitensporig geweld, explosieve situaties en komische fragmenten waarin de hoofdrolspelers foute oneliners uit de mouw schudden ontbreken niet. Hoewel de focus op de actie ligt, zorgt Cameron ervoor dat True Lies een luchtige en toegankelijke film is. Dit is mede te danken aan het puike acteerwerk van Tom Arnold als Harry’s komische teammaatje Gib, Jamie Lee Curtis die op zeer goede wijze de rol van Harry’s neurotische vrouw Helen vertolkt en Bill Paxton die op briljante wijze in de huid kruipt van de sullige player Simon.

In de ruim twee uur durende achtbaanrit wordt het publiek vermaakt door een actie/komedie van hoogstaande kwaliteit. Het verhaal steekt leuk in elkaar, de afwisseling van actie, spanning en humor is goed gedoseerd en het acteerwerk is van een goed niveau. Naar mijn mening behoort de door Cameron geregisseerde film tot een van de betere in het genre, want True Lies vermaakt van het begin tot het einde en garandeert een heerlijke filmavond waarin je het verstand op nul kunt zetten en kunt genieten van deze geweldige no-brainer.

Score: 9,0