True Grit (2010) recensie

True GritWanneer de vader van de jonge Mattie Ross (Hailee Steinfeld) wordt doodgeschoten door crimineel Tom Chaney (Josh Brolin), is de veertienjarige vastberaden om de schutter op te sporen en haar vader te wreken. Zij schakelt de hulp in van de onverschrokken U.S. Marshal Rooster Cogburn (Jeff Bridges) die na dagen van twijfel besluit om het meisje te helpen. In zijn speurtocht naar Chaney krijgt hij hulp van Texas Ranger LaBoeuf (Matt Damon), maar ook de dappere Mattie is vastberaden om de twee ordehandhavers te ondersteunen in een avontuurlijke reis door het woeste landschap.

Mijn eerste kennismaking met The Coen Brothers was een aantal jaren geleden toen ik voor het eerst de lachwekkende zwarte komedie The Big Lebowski zag. Na deze prettige filmervaring ben ik mij iets meer gaan verdiepen in de carrière van de broertjes die samen verantwoordelijk zijn voor zeer vermakelijke films zoals O Brother, Where Art Thou?, Raising Arizona en Barton Fink. In de afgelopen jaren boekte het duo succes met de indrukwekkende misdaad/thriller No Country For Old Men en de misdaad/komedie Burn After Reading. In 2010 creëerde Joel en Ethan de remake van True Grit, een indrukwekkende western die gebaseerd is op de roman van auteur Charles Portis en die in 1969 voor het eerst succesvol werd verfilmd.

Laat het maar aan Joel en Ethan Coen over om een onderhoudende film in elkaar te zetten, want de indrukwekkende filmografie van de broertjes vol met pareltjes en memorabele films liegt er niet om. Daarnaast won het filmmakers duo maar liefst vier Academy Awards voor de films No Country For Old Men en de uiterst vermakelijke zwarte komedie Fargo. Dat bewijst dat de heren verstand hebben van films maken. Na het ietwat teleurstellende A Serious Man creëren de broers de potentiële kaskraker True Grit, een onvervalste western vol met sfeervolle beelden van het landschap waar het gezelschap doorheen reist, harde actiescènes waarin gruwelijke beelden en bloed niet wordt geschuwd en een aangrijpend verhaal over een veertienjarig meisje en haar zoektocht naar wraak.

Het is voor de jonge Hailee Steinfeld haar eerste grote rol op het witte scherm en zij speelt deze uitstekend! Ze overtuigt als de jonge Mattie Ross. De zoektocht naar de ideale cast voor de norse Rooster Cogburn duurde niet lang, want The Coen Brothers kozen wederom voor een samenwerking met acteur Jeff Bridges die de rol van de U.S. Marshals voortreffelijk speelt. Bridges speelde in 1998 de hoofdrol in de door The Coen Brothers geregisseerde zwarte komedie The Big Lebowski. Naast Steinfeld en Bridges speelt Matt Damon de rol van de eigenaardige Texas Ranger LaBeouf. Naar mijn mening speelt de Bourne-acteur op de automatische piloot wat zijn spel niet ten goede komt. Josh Brolin, die eerder imponeerde met een sterke bijrol in No Country For Old Men, kruipt in de huid van schurk Tom Chaney.

True Grit is een authentieke western die naar mijn mening op sommige momenten de nodige vaart en spanning mist. De ietwat saaie film kabbelt in slakkentempo door en de actievolle scènes zijn slechts op een hand te tellen. Maar de sterke dialogen, het overtuigende acteerwerk en de sfeervolle soundtrack van componist Carter Burwell maken een hoop goed. Ik vind het niet het beste werk van de gebroeders Coen, maar het is wel een film die het genre nieuw leven inblaast en als kwalitatief goed bestempeld mag worden.

0 thoughts to “True Grit (2010) recensie”