Trespass (2011) recensie

TrespassDiamantenhandelaar Kyle Miller (Nicolas Cage) en zijn vrouw krijgen de schrik van hun leven als zij op een dag worden overvallen door gemaskerde mannen. De groep van criminelen dringt de luxe villa binnen om de dure edelstenen waar Kyle in handelt te stelen. De zakenman krijgt de taak om de kluis in zijn kantoorruimte te openen, maar hij weigert dat resoluut. Terwijl zijn vrouw en dochter onder schot worden gehouden, opent hij de onderhandelingen met de dieven. Naarmate de dag vordert nemen de spanningen toe en Kyle komt tot de ontdekking dat de overvallers niet bij toeval zijn huis zijn binnengedrongen.

Regisseur Joel Schumacher keert vier jaar na zijn laatste grote Hollywoodproductie The Number 23 terug in de regiestoel om het scenario van de onervaren schrijver Karl Gajdusek om te toveren in een vermakelijke en zenuwslopende thriller, maar de grote vraag is of hij en hoofdrolspeler Nicolas Cage de hoge verwachtingen van het publiek kunnen waarmaken.

Nicolas Cage en Nicole Kidman vertolken de hoofdrollen. Hoewel de actrice, die vorig jaar nog een Oscarwaardige rol speelde in de dramafilm Rabbit Hole, nog enigszins weet te overtuigen als Kyle’s echtgenote, zijn de acteerprestaties van haar tegenspeler tenenkrommend slecht. De 48-jarige Oscarwinnaar overtuigt niet als de diamantenhandelaar, wat de film allesbehalve ten goede komt. In de jaren negentig imponeerde hij nog met enige regelmaat in kaskrakers zoals Con Air, Face/off en Leaving Las Vegas, maar de kwaliteit van zijn spel is in de afgelopen jaren sterk afgenomen tot grote teleurstelling van de filmliefhebbers.

Ook het spel van de acteurs die de diamantenrovers spelen laat veel te wensen over. De redelijk onbekende acteur Ben Mendelsohn speelt de rol van de leider van de groep overvallers op matige wijze. Datzelfde geldt voor medespelers Cam Gigandet en Dash Mihok die eveneens geen gedenkwaardig acteerwerk afleveren. De jonge actrice Liana Liberato, die vorig jaar nog een uitstekende acteerprestatie leverde in de drama/thriller Trust, speelt de rol van Kyle’s dochter Avery prima, maar de rol van een opstandige tiener hoeft voor de jonge actrice ook geen uitdaging te zijn.

Het scenario van Gajdusek bevat veel gaten en de vragen die bij het publiek ontstaan worden niet beantwoord. In mijn opinie is dat een groot gemis, wat ik persoonlijk wijt aan de onervarenheid van de scenarist en aan de uitwerking van de regisseur. Daarnaast zijn de special effects van zeer slechte kwaliteit en dat verraste mij in negatieve zin. Ik kom al gauw tot de conclusie dat deze rolprent van Schumacher een eenvoudige thriller is die niets nieuws laat zien als ik alle minpunten bij elkaar optel. Trespass mag dus gerust als flop worden bestempeld hoewel de film ook enkele pluspunten kent. Daaronder het goede acteerwerk van Nicole Kidman die enigszins nog voor een redding zorgt. Het komt niet als een verrassing dat de studio na een zeer korte draaiperiode en wegens het gebrek aan succes de high-budget productie uit de Amerikaanse bioscopen haalde. Erg jammer, want naar mijn mening had deze film wel de potentie om als een topper de boeken in te gaan.

Score: 6,0