Transformers

Transformers (2007) recensie

Ik weet het nog als de dag van gisteren dat ik samen met honderden fans aanwezig was bij de unieke voorpremière van Transformers in Scheveningen. De reis naar het filmtheater voelde aan als een schoolreisje en met gezonde spanningen mocht ik samen met mijn vrienden het eerste visuele spektakel in de reeks aanschouwen. Wat een ervaring! Je kunt het wel aan Michael Bay overlaten dat hij het publiek een spectaculaire film voorschotelt, maar de maker van films zoals Armageddon, Pearl Harbor en Bad Boys overtreft zichzelf op alle fronten met deze geweldige actiefilm.

In de jaren tachtig verwierf Transformers populariteit met een geanimeerde televisieserie en een speelgoedlijn en na al die jaren is het fijn om de Autobots en de Decepticons weer in actie te zien. Met behulp van de moderne technologie en geavanceerde computers wisten de filmmakers levensechte robots op het scherm te toveren. De één is nog indrukwekkender dan de ander en is het volop genieten van het spektakel dat Bay in zijn creatie propt. Je kunt de ervaring dan ook het beste vergelijken met een fantastische achtbaanrit.

Door al het spektakel is er nauwelijks tijd en ruimte om een goed verhaal te vertellen en dat schiet er dan ook bij in. In de basis komt het erop neer dat de Aarde het podium is voor de eeuwige strijd tussen de Autobots en Decepticons. Het zijn geavanceerde robots die zich vermommen als auto’s, trucks en vliegtuigen en op de juiste momenten transformeren in metalen reuzen die met elkaar op de vuist gaan. Naast al dat geweld is er nog een klein beetje ruimte voor een flinterdun verhaal over Sam Witwicky (Shia LaBeouf) die samen met zijn vriendinnetje Mikaela (Megan Fox) verwikkeld raakt in deze bovenmenselijke oorlog.

De liefhebbers nemen het dan ook graag voor lief dat ook het acteerwerk van de jonge LaBeouf en zijn tegenspelers wat te wensen overlaat. Er klinkt dan ook een luid gejuich en geklap vanuit de zaal als de robotleider en het boegbeeld van de franchise Optimus Prime voor het eerst transformeert in de herkenbare robot. Het feest is compleet en het is dan ook elke seconde genieten. Het is dan ook niet zo vreemd dat de DVD van deze film regelmatig in de speler verdwijnt, want het is en blijft een genot om naar te kijken. De prijs voor meest intelligente film zal Bay met Transformers nooit winnen, maar amusement van hoog niveau is het zonder meer.