Transformers: Age of Extinction

Transformers: Age of Extinction (2014) recensie

Laat ik voorop stellen dat ik een fan ben van Transformers ondanks dat de laatste twee delen enigszins teleurstellend waren. Daarom was ik ook enorm sceptisch toen ik hoorde dat er een vierde film zou komen. Ik vond het wel mooi geweest. Maar als de releasedatum nadert en de marketingmolen op gang komt, word je als fan toch naar de bioscoop toe getrokken. De grote vraag is alleen of regisseur Michael Bay een kwalitatief betere film dan het drie jaar oude Dark of the Moon weet voor te schotelen.

De eerste goede stap die hij zet is het afscheid nemen van Shia LaBeouf die in de voorgaande delen te zien was als de irritante tiener Sam Witwicky. Voor Age of Extinction kiest Bay voor Mark Wahlberg, die al veelvuldig heeft bewezen dat hij een verdienstelijke acteur is. Niet dat zijn kwaliteiten er toe doen, want in Transformers is er nauwelijks ruimte voor een acteur of een actrice om zich te profileren. Het gaat natuurlijk om de Autobots en hun eeuwige strijd tegen de Decepticons. En evenals in de voorgaande delen gaat er weer hard aan toe.

De film speelt zich een poosje na de robotoorlog in Chicago af. De robots zijn bij de mensen uit de gratie gevallen en de laatste overlevenden worden opgejaagd en gedeporteerd. Intussen ontdekt uitvinder Cade Yeager een oude truck die niemand minder dan Autobotleider Optimus Prime blijkt te zijn. Prime heeft zich verborgen voor de mensheid, maar zijn verblijf is niet langer meer een geheim als de CIA zijn locatie ontdekt. Hij slaat op de vlucht terwijl er een nieuw gevaar dreigt te ontstaan. Samen met de dappere Cade en zijn Autobotkrijgers bedenkt Prime een plan om dit gevaar voor eens en altijd te stoppen.

Transformers: Age of Extinction is de film die ik ook verwachtte. Er is opnieuw geen ruimte voor een goed verhaal en overtuigend acteerwerk. Na de introducties van Cade en zijn opstandige dochter Tessa, CIA-agent Harold Attinger en Joshua Joyce, barst het geweld los en dan hebben we nog ruim twee en een half uur te gaan. Het voelt aan alsof je in een achtbaan zit. Het is even wachten tot je bij de top bent en dan ga je in hoge snelheid het avontuur tegemoet. Gelukkig duurt de film wel ietsje langer dan een achtbaanritje van een paar minuutjes.

Laat het maar aan Michael Bay over om een spektakelfilm te maken, want daar is hij inmiddels een expert in. De special effects zijn weergaloos evenals de computergeanimeerde Transformers. In het vierde deel zien we de vooruitgang in de techniek duidelijk terug. De metalen wezens zijn gedetailleerder en de transformaties zien er vloeiender uit. Een pluspuntje dat ik wel kan waarderen is dat het originele en herkenbare geluid van de transformaties uit de animatieserie vaker te horen is. Het is een stukje herkenning evenals de stem van Optimus Prime die opnieuw wordt ingesproken door Peter Cullen.

En dan is het moment aangebroken om de balans op te maken. Opnieuw is Bay niet in staat om een film met een goed verhaal te creΓ«ren terwijl de acteerprestaties niet geweldig zijn. Maar wat is Transformers: Age of Extinction toch een vette film met als groot voordeel dat deze het gevoel van de eerste film uit 2007 weer weet op te roepen. De filmmaker heeft dus wel degelijk geluisterd naar de kritiek op Revenge of the Fallen en Dark of the Moon en dat levert een uiterst vermakelijke spektakelfilm op die ondanks dat deze ruim drie uur duurt geen seconde verveelt en de fans doet smeken om meer. Het kersje op de taart is de introductie van de gigantische Dinobots die zich nog even in de slotfase van de film laten zien en de Autobots helpen in hun strijd tegen Galvatron en zijn kwaadaardige Decepticons.

0 thoughts to “Transformers: Age of Extinction (2014) recensie”