Transformers: Dark of the Moon (2011) recensie

Transformers: Dark of the MoonSam Witwicky (Shia LaBeouf) probeert na de hevige oorlog tegen de Decepticons zijn leven weer op de rails te krijgen. Hij heeft een leuke vriendin en een mooi appartement, maar zijn zoektocht naar een goedbetaalde baan loopt telkens op niets uit. Terwijl de Autobots ontdekken dat hun kwaadaardige tegenstanders terugkeren naar de Aarde, probeert Sam de Amerikaanse overheid te overtuigen dat hij een geschikte kandidaat is om met Optimus Prime en zijn bondgenoten te strijden tegen de Decepticons. Wanneer de oorlog tussen de verschillende rassen aanstaande is, krijgt Sam wederom de kans om de Autobots een helpende hand toe te reiken en de wereld van de ondergang te redden.

Reusachtige metalen robots die met elkaar op de vuist gaan, beeldschone vrouwen die over peperdure bolides hangen en explosief geweld dat het publiek uit hun stoel blaast. Laat het maar aan Michael Bay over om de verwende filmliefhebber een vermakelijk spektakelstuk voor te schotelen, want dat kan de regisseur als geen ander. Een aantal jaren geleden kreeg de filmmaker de uitdaging van zijn leven, want de populaire transformerende robotjes die in de jaren tachtig hun hoogtijdagen beleefden met een eigen speelgoedlijn en een tekenfilmserie, diende nu als inspiratiebron voor een big budget live-action actiefilm. Aan de regisseur van Bad Boys en producer Steven Spielberg de taak om dit ambitieuze plan te verwezenlijken. Vier jaar na het succes van de kaskraker verschijnt alweer het derde deel van de reeks in de bioscoop.

Het eerste deel werd enorm goed ontvangen door zowel de critici als het publiek, maar dat nam ook de nodige stress met zich mee voor zowel de studio als de makers van Transformers. Hoe moet je een uiterst succesvolle film overtreffen? Christopher Nolan deed dat op briljante wijze met The Dark Knight die zijn voorganger Batman Begins deed verbleken, maar helaas is dit scenario niet weggelegd voor Transformers: Revenge of the Fallen, het tweede deel in de reeks. De aanpak van Michael Bay kreeg de nodige kritiek te verduren terwijl de filmmaker klaagde over de incompetentie van zijn hoofdrolspeelster Megan Fox. Maar het is niemand anders dan Bay zelf aan te rekenen dat het tweede deel beduidend minder was als de blockbuster uit 2007. Daarom verkondigde de 46-jarige regisseur publiekelijk dat het derde deel zijn voorgangers gaat overtreffen.

Helaas maakt hij deze belofte niet waar, want Transformers: Dark of the Moon is vergelijkbaar met de film uit 2009. De verwachtingen waren hooggespannen, maar zelfs het 3D-effect en de grote hoeveelheid aan visuele effecten weten het derde deel geen betere film te maken. Is de film dan niet de moeite waard? Dat niet, want als een no-brainer vol met robots die met elkaar op de vuist gaan, bombastische explosies en transformerende helden slaagt de film volledig. Maar de mensen die waarde hechten aan een sterk verhaal, goed uitgediepte karakters en overtuigende acteerprestaties komen van een koude kermis thuis als ze twee uur naar dit visueel spektakel hebben gekeken.

Megan Fox werd al snel opgeofferd toen Bay zich kritisch uitliet over de sexy brunette die op haar beurt ook een sneer gaf aan het adres van de ervaren regisseur. Maar het castingbureau hoefde niet ver te zoeken om een goede vervangster voor Fox aan te dragen. Fotomodel Rosie Huntington-Whiteley nam haar positie in als Sam’s vriendinnetje die uiteraard verwikkeld raakt in de hevige strijd tussen de metalen buitenaardse wezens. In het derde deel keert Shia LaBeouf terug als de Autobot’s beste vriend Sam terwijl ook John Turturro en Josh Duhamel voor de derde keer aantreden in de strijd tegen de Decepticons. Voor het slot van het drieluik werd de cast versterkt met grootheden zoals John Malkovich als de verknipte CEO van de firma waar Sam zijn eerste baantje krijgt, Frances McDormand als de pittige CIA-agente Mearing en Grey’s Anatomy-ster Patrick Dempsey als Dylan.

Transformers: Dark of the Moon kent een groot aantal pluspunten, maar ook een hoop minpunten. Voor de fans is het wederom genieten van de eeuwige strijd tussen de Autobots en de Decepticons, maar het blijft een feit dat de nieuwigheid er wel van is. In mijn ogen bereik je het doel om een betere film te maken niet door de film vol te pompen met nog meer visuele effecten, Hollywood-sterren en explosies. Blijkbaar denkt Michael Bay daar anders over. Het resultaat is een vermakelijke actiefilm die makkelijk wegkijkt, maar weinig entertainment biedt aan de liefhebbers van diepzinnige dialogen en overtuigend acteerwerk. Ik mag dan een groot fan zijn van Transformers en ik zat vroeger ook te spelen met de plastic actiefiguren om de avonturen van televisie na te spelen, maar ik denk dat drie live-action delen van Transformers meer als voldoende is.

Bestel via bol.com en steun Filmliefhebber.com

Sale NL

0 thoughts to “Transformers: Dark of the Moon (2011) recensie”

1. Vreemd genoeg ben ik het hier helemaal mee eens! Ik denk dat films als The Town, The Dark Knight enzovoorts hebben bewezen dat actie niet per definitie geen goede verhaallijn kan hebben. Maar heb zo een vermoeden dat Michael Bay hier geen gehoor aan gaat geven, maar dat de volgende film een nog grotere optelsom van mooie acteurs en special effects wordt.

2. Omdat bij een aantal mannen kritiek op Transformers niet in dank word afgenomen. Het is en blijft een beetje een mannenfilm, behalve als in plaats van dat mietje Shia Labeouf een echte vent casten misschien 😉

1. En in het laatste deel was Patrick van de partij! Je hebt niets te klagen toch? 😀
      Ik hoop dat Bay het over een andere boeg gooit bij deel 4 en 5, maar ik het is even afwachten. LaBeouf ging er volgens mij wel uit! 😀