Transcendence (2014) recensie

In mijn recensies heb ik het wel vaker over het feit dat trailers soms misleidend kunnen zijn. Ook de trailer van Transcendence is misleidend als je het mij vraagt, want het is een film waar ik meer van had verwacht. In het regiedebuut van Wally Pfister, de cinematograaf die veel samenwerkte met producent Christopher Nolan, zien we hoe wetenschapper Will Caster (Johnny Depp) zijn bewustzijn overzet naar een geavanceerde computer dat hem ongelimiteerde kennis en macht verschaft. Maar in de transcendentie schuilt ook het gevaar.

Het concept doet vermoeden dat de wetenschapper, die na zijn overlijden door stralingsvergiftiging zijn bewustzijn overzet naar een supercomputer, de macht wil grijpen en dat door de geavanceerde technologie het een haast onmogelijk opgave is om hem te stoppen. Het verhaal heeft dan ook raakvlakken met The Lawnmower Man uit 1992, maar in tegenstelling tot deze vermakelijke thriller is Transcendence een film die spanning en vaart mist. En dat is teleurstellend te noemen. Terwijl het publiek een stortvloed aan technische termen krijgt te verwerken legt Pfister de focus op de relatie tussen de gedigitaliseerde wetenschapper en zijn achtergebleven vrouw Evelyn (Rebecca Hall).

Dat komt niet lekker uit de verf. De chemie tussen de Pirates of the Caribbean-ster en Hall is ver te zoeken en ook het acteerwerk laat soms wel wat te wensen over. Paul Bettany, die de rol van wetenschapper en Will’s goede vriend Max voor zijn rekening neemt, doet het wel goed, maar het is niet voldoende om de tekortkomingen van zijn tegenspelers te doen vergeten. Ook Morgan Freeman en Cillian Murphy doen vrij weinig met de schermtijd die zij krijgen toebedeeld terwijl zij toch al veelvuldig hebben bewezen dat zij verdienstelijke acteurs zijn.

De truc is om met een open mind naar Transcendence te kijken en de hoge verwachtingen te minimaliseren. Dan heb je een grote kans dat je niet van een koude kermis thuiskomt. In de essentie is het verhaal goed uitgewerkt en zeker de moeite waard om te vertellen. De special effects zijn van goede kwaliteit en ook de manier waarop Depp transformeert in een gedigitaliseerd personage is prima uitgewerkt. Deze pluspunten zorgen er dan ook voor dat de film een bezoekje aan de bioscoop wel waard is, maar het blijft oppassen geblazen als je na het zien van de misleidende trailer een spannende thriller verwacht. Want dan bestaat de kans dat je net als ik ietwat teleurgesteld de zaal uit wandelt.

Score: 6,0

Transcendence

Volg Filmliefhebber.com op social media