Trainwreck (2015) DVD recensie

TrainwreckRegisseur en scenarioschrijver Judd Apatow heeft inmiddels een aantal leuke komedies op zijn naam staan, zoals de hilarische films Knocked Up en The 40 Year Old Virgin. Films waarin komedianten zoals Paul Rudd, Seth Rogen en Steve Carrell de hoofdrollen spelen. Voor Trainwreck slaat hij de ineen met de Amerikaanse comédienne Amy Schumer, die ook het verhaal schreef. En dat belooft wat! Maar in mijn recensie lees je of de komedie ook zo grappig en vermakelijk is als dat ik had verwacht.

Amy Schumer kruipt zelf in de huid van het hoofdpersonage Amy, een jonge vrouw die van haar vader heeft geleerd dat monogamie niet bestaat. Daarom leeft de dertiger een losbandig bestaan. De fles is haar beste vriend en ze duikt met iedere vent het bed in. Blijven slapen is geen optie en een ontbijtje de volgende ochtend is voor haar taboe. En dat terwijl haar jongere zusje Kim (Brie Larson) inmiddels getrouwd is en haar eerste kindje verwacht. Amy vindt haar levensstijl maar raar, maar er zijn grotere problemen die haar aandacht vragen.

Terwijl ze zich zorgen maakt om haar zieke vader loopt haar relatie met de ietwat vreemde bodybuilder Steven (John Cena) op de klippen en haar baas Dianna (Tilda Swinton) voert de druk op als Amy een belangrijk artikel voor haar promotie als hoofdredactrice moet afleveren. En dan ontmoet Amy sportarts Aaron (Bill Hader), een integere jongeman die voor de Knicks werkt en al snel tot over zijn oren verliefd wordt op de blondine. En het is voor het eerst in haar leven dat Amy wilt onderzoeken of dit dan ware liefde is.

Ja, dit verhaal klinkt toch wel bekend in de oren als ik heel eerlijk ben. Dat hoeft niet slecht te zijn, maar in alle eerlijkheid heb ik nauwelijks genoten van Trainwreck. De film begint nog voortvarend en precies zoals je van Amy Schumer mag verwachten. Schuine grappen, platte humor en veel seksscènes moeten voor het vermaak zorgen en het leveren ook een aantal komische fragmenten op. Helaas zijn deze momenten schaars, want de film is meer een tragikomedie dat draait om Amy’s ontdekkingsreis naar ware liefde en haar strubbelingen met haar zuster en de zorgen om haar zieke vader. En na ruim een half uur flauwe en platte humor is het voor mij even schakelen als de film 180 graden draait.

Ook de chemie tussen Amy Schumer en Bill Hader is ongeloofwaardig. Dat doet verder niets af aan het acteerwerk dat wel op orde is en de stand-up comédienne schudt nog wel een aantal mooie grappen uit haar mouw. En ik heb genoten van Tilda Swinton, die als Amy’s eigenaardige baas Dianna een hilarische rol speelt. Zo zijn er wel meer acteurs en actrices die een leuke bijrol invullen, zoals basketbalspeler LeBron James, Daniel Radcliffe als The Dogwalker en Ezra Miller als Amy’s vreemde collega Donald. Maar het is allemaal niet genoeg om Trainwreck te bestempelen als een geweldige komedie en ik had in alle eerlijkheid wel iets meer verwacht van zowel de protagonist uit Inside Amy Schumer als Judd Apatow.

Ik ben ook niet heel positief gestemd over de DVD van Trainwreck, want de kwaliteit van het beeld laat iets te wensen over. Het beeld bevat een wazige gloed en de kleuren zijn flets. Het geluid is dan wel op orde hoewel een solide Dolby Digital 5.1 overkill is bij een film waarin voor het merendeel gepraat wordt. Als bonus staan er aantal leuke verwijderde scènes en een grappige gag reel op het schijfje.

Score: 6,0

Met dank aan Universal Pictures voor het DVD recensie-exemplaar.

4 thoughts to “Trainwreck (2015) DVD recensie”

1. Ik hoor van velen om me heen dat ze Trainwreck (dik) de moeite waard vonden maar ik had ook problemen met die 180 graden draai. In het eerste half uur kent de film echt wel haar momenten, sommige bijrollen zijn wel erg leuk (LeBron James!) maar de film duurt ook nog eens te lang.

Afgaande op mijn toch wel hoge verwachtingen daarom ook een welverdiende plek in mijn Flop 10 van 2015.