Total Recall (1990) recensie

Total RecallDouglas Quaid (Arnold Schwarzenegger) is een simpele bouwvakker die geobsedeerd is door Mars. Hij wil al jaren verhuizen naar de rode planeet tot grote ergernis van zijn vrouw Lori (Sharon Stone). Wanneer Doug alle hoop heeft verloren, besluit hij om een fictieve reis te boeken naar zijn droombestemming. Bij de firma Rekall krijgt hij een geheugenimplantaat dat hem voorziet van twee volle weken herinneringen aan de avonturen op de planeet. Maar tijdens de ingreep gaat er iets gruwelijk mis en Doug denkt dat hij in werkelijkheid een geheime agent is die belangrijke informatie over de leiders van Mars bezit. Wanneer hij achtervolgd wordt door een groep huurmoordenaars, besluit Quaid om zijn zoektocht naar de waarheid op Mars voort te zetten. Hij doet er alles aan om zijn ware identiteit te achterhalen en het grote geheim van zijn tegenstanders aan het licht te brengen. Maar zijn missie is niet zonder gevaren.

Naar mijn mening is Total Recall een van de betere sciencefictionfilms die de filmgeschiedenis rijk is. De door Paul verhoeven geregisseerde tech noir-film is gebaseerd op het korte verhaal van schrijver Philip K. Dick die ook verantwoordelijk was voor de korte verhalen waar de films Blade Runner en Minority Report op zijn gebaseerd. Het is een bijzonder verhaal dat door de Nederlandse regisseur en zijn team tot leven is gebracht in het visuele spektakel waarin actieheld Arnold Schwarzenegger de hoofdrol opeist.

In zijn hoogtijdagen en dat van de rauwe actiefilm, speelt Schwarzenegger op formidabele wijze de rol van Douglas Quaid die in zijn zoektocht naar zijn ware identiteit wordt geconfronteerd met de voortdurende strijd tussen de rebellen en de leiders op Mars, geduchte tegenstanders die nergens voor terugdeinzen en verraderlijke mooie vrouwen die er alles aan doen om hem in de val te lokken. De setting waar dit avontuur zich afspeelt ziet er overweldigend uit en na ruim twintig jaar zijn de visual en special effects nog steeds even imponerend (en choquerend) als destijds.

Het is een film die makkelijk wegkijkt en tot de laatste seconde vermaakt. De bombastische actie gaat gepaard met een flinke dosis spanning terwijl de foute oneliners die Schwarzenegger met zijn kenmerkende accent ten gehore brengt voor een glimlach op het gezicht zorgen. Het is een aangename en vermakelijke prent die de tand des tijd goed heeft doorstaan en tot op de dag van vandaag de liefhebber van het genre, de hoofdrolspelers en de regisseur nog steeds weet te bekoren. Ik heb mij in ieder geval weer uitstekend vermaakt met deze film uit de oude doos.

Bestel via bol.com en steun Filmliefhebber.com

Sale NL