Project T

Tomorrowland (2015) recensie

Het is niet de eerste keer dat The Walt Disney Company de wereldberoemde attractieparken van de filmstudio gebruikt om een film te maken. In 2003 diende Pirates of the Caribbean als inspiratiebron voor de gelijknamige avonturenfilm die enorm succesvol werd. Voor Project T, dat in Europa de titel Tomorrowland draagt, werd het futuristische landschap Tomorrowland gebruikt dat onder andere in Disneyland Paris bezocht kan worden. Project T is dan ook een familiefilm met een vleugje Science Fiction waarin Under the Dome-actrice Britt Robertson en George Clooney de hoofdrollen spelen.

Robertson speelt de rol van Casey Newton, een opstandige tiener met een enorme interesse in de wetenschap. Wanneer zij bij toeval in het bezit komt van een speldje, ontdekt Casey dat zij in een futuristische wereld belandt zodra zij het aanraakt. Zij is vastberaden om te ontdekken hoe zij in het bezit is gekomen van het speldje en waar het vandaan komt. Maar al gauw wordt zij het doelwit van futuristische robots die er alles aan doen om Casey’s nieuwsgierigheid te stoppen. Als bewakers van Tomorrowland, de wereld die Casey ziet als zij het speldje aanraakt, moeten zij ervoor zorgen dat de futuristische stad geheim blijft.

In haar zoektocht naar de waarheid krijgt Casey hulp van de jonge Athena (Raffey Cassidy). Athena komt uit Tomorrowland en zij doet er juist alles aan om het schrikbewind van de norse gouverneur Nix (Hugh Laurie) tot een halt toe te roepen en de toegang tot Tomorrowland te heropenen. Daarom begeleidt Athena Casey naar het huis van voormalig bewoner Frank Walker (George Clooney) met de hoop dat Frank de nieuwsgierige tiener helpt om terug te keren naar Tomorrowland om Nix en zijn volgelingen voor eens en altijd te stoppen.

The Incredibles-regisseur Brad Bird, die vreemd genoeg het aanbod om Star Wars Episode VII: The Force Awakens te regisseren afsloeg om deze film te kunnen maken, creëert een futuristische wereld vol visueel spektakel en verbluffende special effects om je vingers bij af te likken, maar het is helaas het verhaal dat aan alle kanten rammelt en waar af en toe geen touw aan vast te knopen is. Het begin is nog wel aardig en goed te volgen, maar de film mist snelheid en dan slaat al gauw de verveling toe. De jonge Britt Robertsen en haar tegenspeelster Raffey Cassidy slagen er dan ook niet in om de film te dragen en het publiek te vermaken.

Na ruim een uur verschijnt dan eindelijk George Clooney in beeld, maar in de resterende tijd die hij heeft weet hij van Frank Walker geen memorabel Disneypersonage te maken. Gelukkig is er in de tweede helft van het ruim twee uur durende Project T wel meer te beleven, maar het is naar mijn mening niet genoeg om de film te laten slagen. Ook Hugh Laurie, die de meeste mensen kennen als Dokter House uit de populaire televisieserie House M.D., weet helaas niet met zijn beperkte schermtijd een klassieke Disney Villain neer te zetten.

Het probleem met Project T is dat het allemaal net niet goed genoeg is. De speciale en visuele effecten zijn weliswaar dik op orde, maar dat is niet voldoende om de familiefilm te bestempelen als een topper. Ik vond het acteerwerk vrij zwak en naar mijn mening werd het verhaal onnodig moeilijk gemaakt waardoor men al gauw een groot gedeelte van de doelgroep verloor. Als de makers het dan ook nog verzuimen om memorabele personages aan het geheel toe te voegen, dan kun je toch wel zeggen dat de miljoenenproductie helaas te weinig heeft gebracht. Dat de film dan ook is geflopt komt voor mij niet als een verrassing. En ik vind dat jammer, want ik denk wel dat er genoeg mogelijkheden waren om deze film wel te laten slagen.

[usr 2.5 size=20]

0 gedachten over “Tomorrowland (2015) recensie

1. Ik heb de film nog niet gezien. De trailer sprak mij niet erg aan, maar als ik je recensie zo lees, zie ik dat ik niet veel gemist heb.

Robertson vond ik wel aardig spelen in Under the Dome en The Longest Ride. Jammer dat ze hier niet goed uit de verf komt.

1. Het is al een tijdje geleden dat ik Under the Dome heb gezien. Zover ik het me kan herinneren vond ik haar acteerwerk niet zo storend in vergelijking met een aantal anderen zoals Junior. Ach ja, to each his own :p

2. Vond Robertson maar zeker Cassidy het niet onaardig doen, de visuele effecten waren simpelweg prachtig maar het probleem is zoals je zelf al aangeeft het verhaal. Totaal niet interessant en in het middenstuk moest ik mijn aandacht er echt bij houden. En dat zegt veel. Desalniettemin toch nog vermakelijk voor een eenmalige kijkbeurt.