Tokarev

Tokarev (2014) Blu-ray Disc recensie

Ik was altijd een enorme fan van Oscarwinnaar Nicolas Cage. Films, zoals The Rock, Leaving Las Vegas en Gone in 60 Seconds zorgden altijd voor veel kijkplezier. Maar in de afgelopen jaren moet de acteur genoegen nemen met hoofdrollen in B-films en deze zijn niet altijd even vermakelijk als de films waarin hij in het verleden was te zien. En ik vind dat wel jammer. In het afgelopen jaar speelde hij de rol van gangster Paulie in de door Paco Cabezas geregisseerde actie/thriller Tokarev, die ook onder de titel Rage werd uitgebracht. Is dit opnieuw een teleurstelling of weer een film met Cage als vanouds?

Het is niet zonder reden dat de film niet in de bioscoop werd vertoond, want daar is de titel die door Splendid Film op de markt wordt gebracht te klein voor. Na een aantal minuten wordt het mij al snel duidelijk dat ik naar een wraakfilm zit te kijken en helaas zijn er al tientallen wraakfilms gemaakt. Maar goed, een film beoordeel je niet op de eerste minuten en het wordt gelukkig al snel duidelijk dat de vaart er goed in zit. Er is ruimte voor veel actie en ook het verhaal, dat niet heel moeilijk te doorgronden is, is oké.

Maar het probleem met de Con Air-acteur is dat hij altijd zichzelf speelt en ook als gangster Paulie weet hij niet te overtuigen. Datzelfde geldt voor Peter Stormare die de rol als de invalide gangster Francis op de automatische piloot speelt. Continuum-actrice Rachel Nichols krijgt te weinig schermtijd om zich te laten gelden, maar ze speelt haar rol verder prima. Tokarev moet het dan ook hebben van de actie en het buitensporige geweld. En op die vlakken scoort de film dikke voldoendes op het rapport.

Voor de liefhebbers van een eenvoudige actiefilm is Tokarev prima kijkvoer. De wijze waarop Paulie en zijn gangstervrienden de jacht openen op de ontvoerders van zijn dochter is een heerlijke aaneenschakeling van snoeiharde actiescènes waarin het gezelschap met de blote vuisten de vijanden tot moes slaan. Bloedige scènes worden dan ook niet geschuwd. Maar ik twijfel of dat voldoende is om een breed publiek aan te spreken. Ik ben van mening van niet, maar voor de fans van Nicolas Cage, Rachel Nichols en vlotte wraakfilms is de prent zeker meer dan de moeite waard. Ik heb mij in ieder geval prima vermaakt.

[usr 2.5 size=20]

Met dank aan Splendid Film Benelux voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

0 gedachten over “Tokarev (2014) Blu-ray Disc recensie

1. Er is een reden waarom ik deze film (nog) niet heb gezien: Nicolas Cage. In het verleden bewezen een geweldige acteur te zijn maar helemaal afgegleden naar het pulpniveau. Nu haal ik films zelden door elkaar maar bij deze acteur moet ik soms weleens nadenken of dat ik zijn recentere werk nu wel / niet gezien heb. Hetzelfde heb ik bij Jason Statham de laatste tijd.