Titanic (1997) recensie

TitanicIn 1997 werd één van de grootste kaskrakers uit de filmgeschiedenis uitgebracht en de hele wereld was in de ban van de romantische dramafilm Titanic. Geregisseerd door James Cameron die eerder verantwoordelijk was voor spectaculaire films zoals Terminator 2; Judgment Day, True Lies en Aliens. Zijn fascinatie voor de gigantische stomer die op de bodem van de Atlantische oceaan ligt, zorgde ervoor dat de filmmaker vastberaden was om misschien wel de grootste ramp met een passagiersschip uit de geschiedenis te verfilmen. Met als resultaat een zeer onderhoudende speelfilm van circa 3 uur die naast een fictief romantisch verhaal ook verbluffende special effects bevat.

Schatduiker Brock Lovett (Bill Paxton) zoekt al jaren naar de diamant The Heart of the Ocean dat volgens de papieren verloren is gegaan toen het gigantische passagiersschip de Titanic zonk. Wanneer hij een tekening bergt van de inmiddels hoogbejaarde Rose Calvert (Kate Winslet), is zijn speurtocht bijna ten einde. Maar als Rose haar aangrijpende verhaal vertelt over haar romantische ontmoeting met Jack Dawson (Leonardo DiCaprio) en de rampzalige gebeurtenis wanneer het vaartuig een ijsberg raakt, beginnen Lovett en zijn team de zaken in een ander perspectief te zien. Sommige schatten zijn er niet om geborgen te worden.

Aangenaam langdradig

Titanic is aangenaam langdradig. De eerste bedrijven staan centraal rondom de verboden liefde tussen Rose en Jack. Rose als verloofde van multi-miljonair Cadelon Hockley (Billy Zane) valt als een blok voor de straatarme Jack. De gemoederen aan boord lopen dan ook hoog op terwijl het verliefde stel er alles aan doet om elkaar zoveel mogelijk te zien. Wie dus een rampenfilm verwacht die gebaseerd is op de ramp die in 1912 plaatsvond, komt dus bedrogen uit. Hoewel deze ingrijpende gebeurtenis wel centraal staat in het tweede deel en vermeende waargebeurde feiten zoals de incompetenties waarmee de bemanningsleden van de Titanic te werk gingen, een heftig tekort aan reddingssloepen en de band die zelfs tot het allerlaatste moment bleef doorspelen, komen allemaal aan bod.

Overtuigend

Met overtuigende special effects die de tand des tijds goed hebben doorstaan, levert Cameron een gedeeltelijke spektakelfilm af. Terwijl de Titanic langzaam, maar zeker naar de bodem van de oceaan zinkt krijg je het als kijker dan ook Spaans benauwd. Het was dan ook een project van formaat hoewel het ook te danken is aan het overtuigende acteerwerk dat Titanic een zeer geslaagde film is. Op deze vlakken scoort de filmmaker dan ook dikke voldoendes en is het geheel terecht dat de film destijds werd bekroond met maar liefst 11 Oscars. Een topper in zijn soort en verplichte kost voor iedereen die de speelfilm nog niet eerder heeft gezien.

1 thought to “Titanic (1997) recensie”

1. Ik kan me nog herinneren dat ik naar het origineel ging en het een lange zit vond en er weinig van kon genieten tot het moment dat het schip tegen de ijsschots aanging. Geen film dus die hoog op m’n lijstje staat om nog een keer te kijken. Ben daarnaast ook geen fan van 3D, dus voor mij geen reden een bezoekje aan de bioscoop te brengen.