Tinker Tailor Soldier Spy (2011) recensie

Tinker Tailor Soldier SpyEr is het vermoeden dat er een dubbelspion aanwezig is in de top van de Britse inlichtingendienst MI6. In het geheim wordt oudgediende George Smiley (Gary Oldman) ingeschakeld om de zaak te onderzoeken en de mol binnen de organisatie op te sporen. Smiley onderzoekt elke aanwijzing zonder dat de top op de hoogte is van zijn werk, maar de inmiddels gepensioneerde agent komt al snel tot de ontdekking dat hij betrokken is bij een ingewikkelde samenzwering.

In 1979 werd de wereldberoemde roman van de voormalige MI6-agent John le Carré al in beeld gebracht in een miniserie die door de BBC in samenwerking met Paramount op de buis werd gebracht. Ruim 30 jaar later wordt de spionagethriller in een nieuw jasje gestoken en herschreven door scenaristen Bridget O’Connor en haar echtgenoot Peter Straughan. De Zweedse filmmaker Tomas Alfredson kreeg de zware taak om dit complexe verhaal op de juiste wijze te vertellen aan het publiek. Helaas voldoet het eindresultaat niet aan de hooggespannen verwachtingen van zijn eerste Engelstalige speelfilm.

Gary Oldman werd uiteindelijk aangewezen om de hoofdrol in Tinker Tailor Soldier Spy voor zijn rekening te nemen. Op een bepaald punt was er zelfs sprake van een showstopper toen de producenten geen geschikte kandidaat voor de rol van George Smiley konden vinden, maar tot zover is het niet gekomen. In een donkere setting zien we hoe de Britse acteur op de ietwat automatische piloot de hoofdrol vertolkt. Hoewel hij doet wat men van hem verwacht is zijn optreden evenals de film an sich vrij kleurloos.

De cast bestaat uit bekende namen zoals het talent Tom Hardy die vorig jaar in Inception een sterke rol speelde. Routinier John Hurt speelt de rol van Control terwijl Toby Jones in de huid kruipt van agent Percy Alleline. Colin Firth neemt de rol van de geheime agent Bill Haydon voor zijn rekening. Ik vind het acteerwerk van deze bekende acteurs vrij mat hoewel je van deze verzameling aan kwaliteiten mag verwachten dat de geleverde acteerprestaties dik in orde zijn. Helaas is dit niet het geval. Daarentegen speelt hun tegenspeler Mark Strong, die overtuigde als schurk in de actie/komedie Sherlock Holmes, de rol van Jim Prideaux uitstekend!

Alfredson liet op internationaal niveau een goede indruk achter met de intrigerende Zweedse horrorfilm Let The right One In. Dat hij een project als Tinker Tailor Soldier Spy in de schoot krijgt geworpen is begrijpelijk en terecht, maar hij grijpt deze mooie kans om definitief door te breken niet met beide handen aan. Ik mis in zijn kleurloze creatie de nodige spanning die ik wel van een spionagethriller mag verwachten. De film bevat een onsamenhangend verhaal dat van de hak op de tak springt en uiteindelijk voor meer irritatie dan voor entertainment zorgt. Ook de saaie en misplaatste soundtrack van componist Alberto Iglesias weet een enige vorm van spanning niet te versterken.

Gary Oldman is wellicht een van de weinige pluspuntjes aan deze slappe boekverfilming hoewel het absoluut niet zijn beste optreden is. Het is meer te danken aan een eenvoudige optelsom van uitstekende acteerprestaties die hij door de jaren heen leverde dan aan zijn matte vertolking van Smiley mocht hij de Academy Award voor deze rol in de wacht slepen. Het is jammer dat het “debuut” van Alfredson de hoge verwachtingen niet waarmaakt en ik kan alleen maar hopen dat zijn eerstvolgende productie in de buurt komt van het niveau van Let The Right One In die wel imponeerde.