This Means War (2012) recensie

This Means WarEr zijn al een aantal geslaagde actiefilms met een romantische insteek gemaakt en 3 jaar na de release van Terminator: Salvation komt regisseur McG met This Means War. Een vermakelijke mix van spannende momenten, romantiek en humor. Men wist niet de minste namen te strikken om de hoofdrollen te spelen. Naast Oscarwinnares Reese Witherspoon zijn ook The Dark Knight Rises-acteur Tom Hardy en Star Trek-acteur Chris Pine te zien in deze leuke, maar simpele actie/komedie.

Witherspoon speelt de rol van de lieftallige Lauren die nog steeds niet de ware Jacob heeft gevonden. Maar als haar beste vriendin een profiel voor haar aanmaakt op een datingsite, komt zij in contact met de charmante Brit Tuck (Tom Hardy). Lauren weet niet dat Tuck in het dagelijkse leven een CIA-agent is die veelal undercover werkt om leiders van misdaadorganisaties tot een halt toe te roepen. En dat doet hij niet alleen! Zijn beste vriend en partner FDR (Chris Pine) is een gladde playboy die naast het versieren van vreemde dames een onvervalste actiejunk is.

Het toeval wil dat Lauren na haar date met Tuck in contact komt met FDR en er is gelijk een klik! Maar het is niets voor de schattige blondine om met twee mannen tegelijk te daten en ze is dan ook ten einde raad! Gelukkig is daar haar goede vriendin Trish (Chelsea Handler) die zij om hulp kan vragen. En de twee heren? Die weten natuurlijk niet dat zij met dezelfde vrouw daten. Maar als dat uitkomt ontstaat er een ongezonde en fanatieke strijd tussen de gabbers om het hart van Lauren voor eens en altijd te veroveren. En tussen de bedrijven door moeten ze ook nog de gevaarlijke crimineel Heinrich (Til Schweiger) zien te stoppen.

Ik ben echt een fan van dit soort films. Hiermee kun je lekker het verstand op nul zetten en genieten van spannende momenten waarin de heren de strijd aangaan met geduchte tegenstanders, maar ook van hilarische scènes waarin zij alles uit de kast trekken om elkaar de loef af te steken. Hardy en Pine zijn dan ook prima op elkaar afgestemd en zij zorgen voor enorm veel kijkplezier. En het is onmogelijk om niet als een blok te vallen voor Reese Witherspoon die de rol van de pinnige en ietwat neurotische Lauren uitstekend speelt.

McG levert dus een leuke film af. Het verhaal is flinterdun en je ziet als kijker van mijlenver aankomen hoe de film gaat eindigen, maar ik vind dat in dit geval geen minpunt. Door de luchtige sfeer, de komische fragmenten en het vlotte tempo kijkt This Means War makkelijk weg. En de aanwezigheid van Til Schweiger als de schurk Heinrich zie ik als een leuke bonus, want de Inglourious Basterds-acteur is misschien een man van weinig woorden, maar zijn gelaatsuitdrukkingen en doordringende blikken zijn voldoende om in zijn rol te kunnen slagen.

7 thoughts to “This Means War (2012) recensie”

1. Ik heb deze indertijd wel gezien maar dat ik me er vrijwel geen enkele scène ervan kan herinneren is veelzeggend. Volgens IMDb heb ik This Means War indertijd beoordeeld met een 6-je. Vlees noch vis maar wel leuk voor een keertje.