Thelma & Louise

Thelma & Louise (1991) recensie

Thelma & Louise van regisseur Ridley Scott mag inmiddels wel een klassieker worden genoemd. De uit 1991 afkomstige roadmovie met Geena Davis en Susan Sarandon is qua verhaaltelling en acteerwerk een dijk van een film hoewel ook de fantastische soundtrack vol met bijpassende country nummers enorm goed te noemen is. De film heb ik voor het laatst gezien toen ik nog een klein jongetje was. Dus ik vond het wel weer eens tijd worden om deze op te zetten.

Geena Davis en Susan Sarandon spelen op formidabele wijze de rollen van de dames Thelma en Louise. Twee hartsvriendinnen die op een dag besluiten om er een weekend tussenuit te knijpen. Terwijl Louise twijfelt over haar relatie met Jimmy (Michael Madsen), ontsnapt Thelma aan het eentonige bestaan in haar huwelijk met Darryl (Christopher McDonald). Bepakt en bezakt stappen de dames in de groene Thunderbird cabriolet om het avontuur tegemoet te rijden.

Maar het plezier op de ongeplande roadtrip is van korte duur als een pitstop bij een wegrestaurant een dramatische wending krijgt. Thelma wordt aangerand door een bezoeker en Louise aarzelt geen moment om de smeerlap dood te schieten om haar vriendin te redden. Ze slaan op de vlucht voor rechercheur Hal (Harvey Keitel) en de autoriteiten, maar met de huidige middelen die zij hebben houden zij dat niet lang vol. Daarom zien de dames geen andere keuze dan om het slechte pad op te gaan dat een spoor van buitensporig geweld en criminaliteit achterlaat.

Het is na Alien (1979) en Blade Runner (1982) het eerste grote succes voor Ridley Scott en hij werd vooral geprezen om het feit dat hij een film met veel diepgang heeft gecreëerd. Het acteerwerk van Geena Davis en Susan Surandon is uitstekend te noemen, maar ook Brad Pitt speelt zijn rol als de voortvluchtige overvaller J.D. prima terwijl Harvey Keitel een uitstekend keuze is om in de huid te kruipen van politierechercheur Hal. Het acteerwerk in combinatie met de wijze waarop Scott het sterke verhaal in beeld brengt en de mooie bijpassende soundtrack die door Hans Zimmer werd gecomponeerd, maken Thelma & Louise een tijdloze klassieker die niet alleen imponeert, maar ook van het begin tot en met het einde vermakelijk is.

4 gedachten over “Thelma & Louise (1991) recensie