The X Files (1998) recensie

The X FilesIn 1993 werd de eerste aflevering van de immens populaire televisieserie The X Files uitgezonden. Vijf jaar later verscheen de eerste film die als een overlap tussen het vijfde en zesde seizoen van de serie dient. In de film worden een aantal belangrijke plotten onthuld. Het is dan ook essentieel dat je de serie hebt gezien voordat je aan The X Files: Fight The Future begint, want anders is er een grote kans aanwezig dat je er helemaal niets van snapt.

Bedenker Chris Carter en regisseur Rob Bowman kregen een mooi budget van de maatschappij om met deze thriller aan de slag te gaan. Dat is goed terug te zien in de special effects die kwalitatief toch wel iets beter zijn dan in de serie. Maar er is ook ruimte om dieper in te gaan op het verhaal over de samenzwering tussen de overheden en Mulder’s fanatieke zoektocht naar de waarheid dat als rode draden door de serie loopt.

De film begint als de omstreden X-Files zijn gesloten en FBI-agenten Mulder (David Duchovny) en Scully (Gillian Anderson) werken nu volgens het boekje. Maar een terroristische aanslag op een federaal kantoor in Dallas roept de nodige vragen op. Mulder is vastbesloten om het complot achter deze aanslag te onthullen en tijdens zijn speurtocht naar de waarheid sleurt hij zijn trouwe partner mee. In het ongeautoriseerde onderzoek ontdekken zij een samenzwering tussen geheime overheden die er alles aan doen om het bestaan van buitenaards leven te verbergen. Opnieuw trekken de partners ten strijde om hen te ontmaskeren.

David Duchovny en Gillian Anderson zijn evenals de vaste gezichten uit de reeks Mitch Pileggi en William B. Davis weer van de partij. Het acteerwerk is zoals gewoonlijk dik in orde. Daarnaast zorgt men voor veel herkenbare settings die de fans al kennen uit de serie. Mulder’s appartement en de verhoorkamer op het hoofdkantoor van de FBI zijn hier enkele voorbeelden van. Het voelt vertrouwt aan en naar mijn mening is de film een mooie aanvulling op de televisieserie die voor de liefhebbers van Mulder en Scully simpelweg een must-see is.