The X Files - Seizoen 1

The X Files – Seizoen 1 (1993) recensie

Ik ben een zogenaamde X-Phile, een fan van het eerste uur die iedere week weer aan de buis gekluisterd zat als de immens populaire televisieserie The X Files werd uitgezonden. In 1993 zag ik voor het eerst David Duchovny en Gillian Anderson als de twee compleet verschillende FBI-agenten Fox Mulder en Dana Scully. Mulder is een doortastende onderzoeker die er alles aan doet om te bewijzen dat buitenaards leven en paranormale activiteiten wel degelijk bestaan terwijl zijn partner de onverklaarbare fenomenen op een wetenschappelijke manier probeert te verklaren.

In de eerste aflevering van het eerste seizoen maken wij voor het eerst kennis met deze personages die door de managers binnen de FBI aan elkaar worden verbonden. “Spooky Mulder”, zoals de eens zo veelbelovende FBI-agent wordt genoemd, is inmiddels een blok aan het been van de overheidsinstelling en daarom schakelt men agent Scully in om het werk van Mulder te ontluisteren. Maar de samenwerking is uiterst succesvol en Scully wordt langzaam maar zeker meegezogen in Mulder’s bizarre theorieën en onderzoeksmethoden om de waarheid aan het licht te brengen.

“The Truth is Out There” is dan ook het levensmotto van de twee overheidsagenten die in elke aflevering een bijzondere zaak onderzoeken. Deze zaken ofwel dossiers worden The X Files genoemd en zijn vaak bovennatuurlijk, buitenaards of paranormaal van aard. In het eerste seizoen onderzoeken Mulder en Scully niet alleen een geheimzinnige truck die naar zeggen buitenaards leven vervoert, maar zij krijgen ook te maken met een bijzondere bacterie, gemuteerde mensen die speciale gaven bezitten en duistere overheidsfiguren die hen werk dwarsbomen.

The Cigarette Smoking Man, een rol die prima wordt gespeeld door William B. Davis, is een van die overheidsfiguren die een dubbele agenda heeft. En dat terwijl Mulder regelmatig hulp krijgt van zijn contactpersoon Deep Throat die naar waarschijnlijkheid een hoge functionaris binnen de Amerikaanse overheid is. De rol van deze informant wordt uitstekend gespeeld door Jerry Hardin. Deze sleutelfiguren, evenals Mulder en Scully’s opdrachtgever Assistant Director Walter Skinner (Mitch Pileggi) , keren dan ook regelmatig terug in het eerste seizoen dat 23 afleveringen telt.

De afleveringen van The X Files staan op zichzelf, maar het verhaal over de complottheorieën over het bestaan van buitenaards leven en de overheid die er alles aan doet om de waarheid in de doofpot te stoppen, loopt als een rode draad door de serie heen. De zogenaamde cliffhanger in de laatste aflevering The Erlenmeyer Flask belooft dan ook een spectaculair vervolg te krijgen in het tweede seizoen van de door Chris Carter verzonnen show waarin de uitstekende acterende David Duchovny en Gillian Anderson terugkeren als misschien wel het populairste televisieduo uit de jaren ’90.

Wat The X Files zo goed maakt is het uitstekende verhaal en het acteerwerk. Helaas stellen de special en visual effects iets teleur, maar dat is ook niet zo vreemd gezien de leeftijd van de eerste afleveringen en de techniek die destijds niet zo verfijnd was als op de dag van vandaag. Daarnaast voelt elke aflevering aan als een cadeautje dat je uitpakt, want het is altijd een verrassing waar Mulder en Scully mee te maken krijgen. En door de goede balans tussen het drama, de spanning en de zo nu en dan komische opmerkingen van de ietwat paranoïde FBI-agent die Duchovny speelt, zorgen de makers ervoor dat de liefhebbers en de fans van het begin tot het einde aan de buis gekluisterd zitten. Kortom, een ongeëvenaarde topper die zelfs anno 2015 deze X-Phile een glimlach van oor tot oor bezorgt.

[usr 5.0 size=20]

4 gedachten over “The X Files – Seizoen 1 (1993) recensie

1. We hebben laatst de hele serie weer eens gezien. Ik blijf erbij dat serie 7-8-9 niet nodig waren, maar ach. Eigenlijk werd serie 9 op het allerlaatst toch nog heel erg leuk. Ik ben ook heel benieuwd naar de ‘nieuwe’ serie en of dat nog wat gaat worden.