The X Files: I Want to Believe

The X Files: I Want to Believe (2008) recensie

The X Files is misschien wel de beste serie uit de jaren ’90. Ik volgde met veel plezier de paranormale avonturen en buitenaardse confrontaties van FBI-agenten Mulder en Scully in de door Chris Carter bedachte televisieshow die tot en met 2002 doorliep. Na 9 seizoenen en een film was de koek op. En hoofdrolspelers David Duchovny en Gillian Anderson hingen na jaren jagen op de waarheid hun neppe FBI-badges aan de wilgen tot groot verdriet van de gigantische fanbasis.

Na 6 jaar kwam er goed nieuws vanuit studio 20th Century Fox, want Mulder en Scully keren terug voor een nieuw avontuur in de tweede film The X Files: I Want to Believe. In de door Chris Carter geschreven en geregisseerde film keren David Duchovny en Gillian Anderson terug om opnieuw in de handen ineen te slaan om een mysterie te ontrafelen. Ondanks dat hun personages Mulder en Scully niet langer meer werken voor de Federal Bureau of Investigation.

FBI-agente Whitney (Amanda Peet) heeft samen met haar collega Agent Drummy (Xzibit) de leiding gekregen om een vermiste FBI-agente op te sporen. Met behulp van vage aanwijzingen en pater Crissman (Billy Connolly), die naar eigen zeggen helderziend is, doet de FBI er alles aan om de verdwijningszaak op te lossen. Wanneer zij vastlopen schakelen zij de hulp in van Fox Mulder (David Duchovny), nog steeds de beste profielmaker uit de geschiedenis van de FBI, die niet alleen een profiel moet schetsen van de mogelijke ontvoerder van de vermiste FBI-agente, maar ook pater Crissman’s beweringen moet onderbouwen met harde bewijzen.

In deze speurtocht krijgt Mulder hulp van zijn voormalige partner Scully (Gillian Anderson) en het is voor de fans een fijn weerzien met het iconische duo dat de kijker jarenlang aan de buis gekluisterd liet zitten. Zij spelen de rollen waar zij mee doorbraken opnieuw uitstekend hoewel tegenspelers Amanda Peet, Xzibit en Billy Connolly allerminst overtuigen in hun rollen. Ook het korte optreden van Mitch Pileggi als Mulder en Scully’s voormalige werkgever Assistent Director Walter Skinner voegt weinig toe en zijn korte aanwezigheid komt dan ook te geforceerd over.

Chris Carter lijkt er bewust voor te kiezen dat het verhaal nauwelijks in verband staat met de gebeurtenissen uit de eerste film en de serie en in The X Files: I Want to Believe lijkt er ook weinig ruimte te zijn voor paranormale activiteiten en grijze mannetjes van andere planeten. Wat er overblijft is een gemiddelde thriller waarin er veel focus ligt op de toch ietwat moeizame relatie tussen Mulder en Scully en hun twijfels over een tijdelijke terugkeer bij de FBI. Ondanks dat ik het wel fijn vond om de twee personages weer in actie te zien, ben ik toch ietwat teleurgesteld in deze film die de hoge verwachtingen niet weet waar te maken.

2 gedachten over “The X Files: I Want to Believe (2008) recensie