The Wolverine (2013) recensie

Na de succesvolle X-Men trilogie verscheen in 2009 de spin-off X-Men Origins: Wolverine in de bioscopen. Deze film draaide om het populaire personage dat in de eerste drie films werd vertolkt door de Australiër Hugh Jackman die dan ook met veel plezier voor de vierde keer in de huid kroop van de ietwat cynische mutant. Vier jaar na het succes van de door Gavin Hood geregisseerde prent verschijnt The Wolverine in de bioscopen en dan is het nog maar de vraag of het succes gegarandeerd is. Met James Mangold (Walk The Line, 3:10 To Yuma) aan het roer mag dat geen enkel probleem zijn.

Toch is The Wolverine niet het spektakel geworden waar ik stiekem op had gehoopt. Het onverwoestbare karakter is een stuk menselijker gemaakt en dat is enigszins teleurstellend te noemen. Dat is niet te wijten aan het acteerwerk van de Les Misérables-ster, maar aan het feit dat de filmmakers een compleet nieuwe weg zijn ingeslagen. Ook is er een groot gebrek aan actie en spektakel. Er is teveel aandacht besteed aan de dialogen en het verhaal terwijl de bezoekers naar de bioscopen gaan om het beest met de metalen klauwen aan het werk te zien. Desalniettemin zijn de actiescènes, de CGI en de special effects die aanwezig zijn van een uitstekende kwaliteit.

Maar ik mis simpelweg het X-Men sausje en The Wolverine is in mijn ogen niets meer dan een film over de Samoerai waar ze het personage tussen hebben geplakt. Daarnaast mis ik heel veel mutanten die in de overige X-Men films in groten getale aanwezig waren en een aantal bekende. De enige die zich nog even laat zien is Jean (Famke Janssen) die een hoofdrolletje in Logan’s nachtmerries opeist. Het is jammer dat de film een aantal grote manco’s kent, want er had naar mijn mening veel meer in gezeten. Maar er is ook een groot pluspunt te noemen en dat is de korte scène die na de aftiteling te zien is. De bezoekers worden nog even getrakteerd op een sneak peak van de nieuwe X-Men film die dan hopelijk wel de kwaliteit van de originele trilogie evenaart al dan niet overtreft.

Score: 6,0