The Walking Dead – Seizoen 2 (2011) recensie

The Walking Dead - Seizoen 2Er zijn heel veel televisieseries, die voor enorm veel kijkplezier zorgen. Maar er zijn er slechts een aantal die mij echt op het puntje van mijn stoel weten te houden en waarvan ik een heel seizoen aan een stuk door kan kijken. The Walking Dead is er daar een van. De geweldige en immens populaire dramaserie is naar mij mening briljant te noemen en na het sterke eerste seizoen ben ik eens lekker gaan zitten voor het vervolg waarin een groepje overlevenden opnieuw op de vlucht slaat voor de bloeddorstige “walkers”.

Na de ontploffing van het CDC waar de groep van Rick onderdak kreeg, gaat het gezelschap op zoek naar een nieuwe verblijfplaats. Maar een snelweg vol verlaten auto’s gooit roet in het eten. Wanneer Sophia het bos in vlucht als zij op de hielen wordt gezeten door twee “walkers”, moet het gezelschap noodgedwongen stoppen om haar terug te vinden. In hun zoektocht komen zij bij toeval in contact met Otis, een bewoner van de nabijgelegen boerderij van de gepensioneerde dierenarts Hershel. Hij besluit om Rick en zijn groep onderdak te bieden terwijl de zoektocht naar Sophia onverbiddelijk doorgaat. Terwijl de gemoederen hoog oplopen, Rick’s zoon Carl op het randje van de dood balanceert en Shane een plan beraamt om zijn kameraad te doden, wordt de boerderij aangevallen door een grote kudde van angstaanjagende en hongerige “walkers”.

In het tweede seizoen is er enorm veel ruimte om nieuwe personages te introduceren, maar er zijn ook een aantal sleutelfiguren die afscheid (moeten) nemen van het publiek. Daardoor blijft de serie zichzelf vernieuwen en heb je echt het gevoel dat je een compleet nieuwe reeks aan het kijken bent zonder dat het afbreuk doet aan de kwaliteit. Hoofdrolspelers Andrew Lincoln en Jon Bernthal spelen opnieuw de rollen van groepsleider Rick en diens kameraad Shane voortreffelijk, maar dat geldt eigenlijk wel voor alle acteurs die deelnemen aan deze spannende show. Ook de nieuwe gezichten, zoals Scott Wilson als Hershel Greene en Lauren Cohan als zijn dochter Maggie zijn vanaf het eerste moment vaste waarden in het gezelschap dat in The Walking Dead er alles aan doet om te overleven.

Er lopen verschillende verhaallijnen door elkaar, maar deze zijn ten alle tijden goed te volgen. In het tweede seizoen eisen de ethische onderwerpen en de onderlinge geschillen binnen de groep van overlevenden opnieuw de aandacht op, ondanks dat er in tegenstelling tot het eerste seizoen veel meer actie en spannende momenten aanwezig zijn. De zombies, die in de serie “walkers” en “skineaters” worden genoemd, hebben deze keer een groter aandeel en ze zijn met de grootste zorgvuldigheid en verbluffende make-up effecten gecreëerd. Ook de zenuwslopende gevechten tussen de overlevenden en de zombies zijn deze keer grootser en grafischer dan voorheen. In totaal telt het tweede deel 13 afleveringen die mij van het begin tot het einde op het puntje van mijn stoel hielden en uiteraard eindigt de laatste aflevering met een ijzersterke cliffhanger waarin het publiek alvast een voorproefje krijgt op wat er komen gaat in het derde seizoen.

Score: 9,0

0 thoughts to “The Walking Dead – Seizoen 2 (2011) recensie”

1. tot nu toe was ik aan de buis gekluisterd, reeds seizoen 5 gezien en dat is wel het heftigste tot nu toe.