The Walking Dead – Seizoen 1 (2010) recensie

The Walking Dead - Seizoen 1In 2010 werd de eerste aflevering van de Amerikaanse televisieserie The Walking Dead uitgezonden, maar het duurde ruim twee jaar voordat ik voor het eerst kennis maakte met deze serie. Inmiddels is The Walking Dead, gecreëerd door regisseur Frank Darabont, uitgegroeid tot één van de populairste televisieseries ter wereld. De op een stripboek gebaseerde reeks gaat over een groep overlevenden die in een post-apocalyptische wereld een nieuw bestaan moeten opbouwen terwijl het gevaar, in de vorm van bloeddorstige zombies, constant op de loer ligt.

In het eerste seizoen maken wij kennis met hoofdpersonage Rick Grimes die op voortreffelijke wijze wordt neergezet door Andrew Lincoln. De sheriff van Atlanta wordt tijdens een autoachtervolging neergeschoten en hij raakt in coma. Als hij uit zijn coma ontwaakt wordt de wereld gedomineerd door bloeddorstige zombies. Hij gaat driftig op zoek naar zijn vrouw en zoontje, maar hij komt al gauw tot de ontdekking dat zij spoorloos zijn verdwenen. Terwijl hij wordt ingesloten door de afschuwelijke wezens, krijgt hij hulp van medeoverlevenden die buiten de stad hun kamp hebben opgezet. Samen met zijn lotgenoten probeert Rick een nieuw leven op te bouwen, maar de omstandigheden zijn erbarmelijk en precair.

The Walking Dead is meer dan alleen maar een serie over zombies en overlevenden die er alles op alles zetten om uit de klauwen van de in de volksmond genoemde walkers te blijven. De serie bevat een goede verhaallijn waarin de uiteenlopende personages en hun benarde levenssituatie centraal staan. Zij beginnen als hechte groep van mensen die samenwerken om te overleven, maar al gauw lopen de gemoederen hoog op. Meningsverschillen, wantrouwen en ethische onderwerpen komen aan bod terwijl de zombies die zo nu en dan door het beeld zwalken slechts een bijrol vertolken. De acteerprestaties zijn dik in orde alsmede de uitwerking van het verhaal.

De kwaliteiten van de make-up en speciale effecten zijn hoogstaand. De zogenaamde walkers zien er indrukwekkend en angstaanjagend uit. Grof geweld wordt niet geschuwd en het op ietwat gruwelijke wijze uitschakelen van deze wezens komt dan ook regelmatig en zeer expliciet in beeld. Het lijkt erop dat de makers er een sport van maken om de zombies op zoveel mogelijk verschillende manieren aan hun einde te laten komen. Een sterke maag en acceptatie van nutteloos bloedvergieten is essentieel als je deze serie wilt volgen. In ieder geval ben ik inmiddels een grote liefhebber van de reeks en ik adviseer dan ook iedereen die nog niet bekend is met The Walking Dead om deze sterke dramaserie met een vleugje horror een kans te geven.

Score: 9,0

One thought to “The Walking Dead – Seizoen 1 (2010) recensie”

1. wat mij zeer stoorde de drama shit. de dames zien er weel heel mooi uit in een verloederde wereld vreemd ook het gaat niet vooruit. na 1seizoen gestopt