The Terminator (1984) recensie

The TerminatorWie had het ooit durven denken dat The Terminator uit 1984 een succesvolle klassieker zou worden die tot op de dag van vandaag een enorme fan base heeft. De door James Cameron geregisseerde film werd in de jaren 80 gelanceerd als een B-film, maar het succes was ongekend. Ik hoor eveneens bij die grote groep van fans die de futuristische actiefilm helemaal te gek vindt. Dat is mede te danken aan de voor destijds verbluffende special effects en de wijze waarop Arnold Schwarzenegger de moordlustige cyborg vertolkt.

De jonge Sarah Connor (Linda Hamilton) wordt het doelwit van een maniakale cyborg (Arnold Schwarzenegger) die naar het verleden is gestuurd om de moeder van de toekomstige verzetsleider John Connor te vermoorden. In de toekomst vecht de mensheid tegen moordlustige machines die na een nucleaire oorlog de macht hebben gegrepen. Het verzet stuurt soldaat Kyle Reese (Michael Biehn) naar het verleden om de nietsvermoedende Sarah te beschermen en het meedogenloze cybernetische organisme uit te schakelen.

Doorbraak Schwarzenegger
Het is onvoorstelbaar dat veel acteurs zoals Lance Henriksen, Michael Douglas en Tom Selleck werden overwogen om de titelrol voor hun rekening te nemen. Maar na de ontmoeting met de spierbundel uit Oostenrijk besloot Cameron om Arnie de rol van de cyborg te laten spelen. En dat is een slimme zet geweest, want door zijn indrukwekkende optreden werd het personage in één klap legendarisch. Het betekende niet alleen de doorbraak van Schwarzenegger, maar ook de deuren voor een vervolg stonden opeens wagenwijd open.

Imponerend
Bijna 30 jaar na de release imponeert de actiefilm nog steeds. Het is een duistere en spannende film die een naargeestig sfeertje en bombastische actie bevat. Dat maakt het een heerlijke ‘no-brainer’ die van het begin tot het einde vermaakt. Ik kan keer op keer genieten van deze klassieker hoewel ik moet toegeven dat ik het vervolg uit 1991 een stuk beter vind. Natuurlijk zijn de effecten inmiddels gedateerd en ook de acteerprestaties laten soms iets te wensen over, maar dat neem ik graag voor lief. The Terminator is en blijft een topper.

4.5