Terminator 3: Rise of the Machines (2003) recensie

Terminator 3: Rise of the MachinesDe inmiddels volwassen John Connor (Nick Stahl) leeft een eenzaam bestaan in de hoop dat hij in zijn tienerjaren “Judgment Day” samen met zijn moeder en een opnieuw geprogrammeerde Terminator heeft voorkomen. Maar niets blijkt minder waar te zijn als een geavanceerde Terminator naar het verleden reist om de toekomstige verzetsleider in de oorlog tegen de vijandige machines te elimineren. Deze keer krijgt John opnieuw de hulp van een verouderd model Terminator (Arnold Schwarzenegger) die naar het verleden reist om de moordlustige T-X (Kristanna Loken) tot een halt toe te roepen en de Dag des Oordeels voor eens altijd te voorkomen.

Twaalf jaar na het kassucces verscheen het derde deel in de reeks en ik was erg sceptisch over dit vervolg. Regisseur James Cameron bedankte vriendelijk om na het regisseren van de eerste twee films opnieuw in de regiestoel plaats te nemen waarop de studio besloot om de relatief onbekende filmmaker Jonathan Mostow de regie in handen te geven. Maar ik moet eerlijk zeggen dat de maker van de oorlogsfilm U-571 een acceptabel vervolg heeft gecreëerd en dat mijn twijfels over de kwaliteiten van Terminator 3: Rise of the Machines onterecht waren. Het publiek wordt getrakteerd op een aantal spectaculaire scènes waarin explosies, buitensporig geweld en wilde autoachtervolgingen voor de nodige entertainment zorgen. En op het moment dat Arnold Schwarzenegger als de Terminator in een zwart lederen outfit en in het holst van de nacht de kenmerkende zonnebril opzet, weten we als liefhebber dat we weer volop kunnen genieten van een sensationele actiefilm. Hoewel T2 nog altijd de beste in de reeks blijft, mag de film van Mostow er ook best wezen.