The Social Network

The Social Network (2010) recensie

Als liefhebber van de films van regisseur David Fincher en als lid van Facebook, was ik enorm nieuwsgierig naar de film die over het leven van de oprichter van de sociale netwerksite gaat. Mark Zuckerberg kreeg op zijn twintigste het idee van Facebook dat hem uiteindelijk een multimiljardair maakte. Maar de weg naar roem en rijkdom ging voor de Hardvard-student niet zonder slag of stoot. Hij werd aangeklaagd door zijn beste vriend en door de Heren Winklevoss die tot op de dag van vandaag beweren dat Zuckerberg hun idee voor het digitale smoelenboek heeft gestolen. In de film komt dit uitgebreid aan bod.

Hoewel de film gebaseerd is op feiten, is het verhaal grotendeels gedramatiseerd en fictief. De namen van enkele sleutelfiguren werden opzettelijk gewijzigd en ook de slotscène waarin een eenzame Mark Zuckerberg continu zijn Facebook-pagina ververst in de hoop dat zijn ex-vriendin zijn vriendschapsverzoek heeft geaccepteerd, sluit niet aan op de realiteit als we de computerprogrammeur zelf moeten geloven. De CEO van Facebook geeft wel toe dat hij inderdaad in korte broeken, T-shirtjes en slippers door de gangen van Harvard liep. “They got my clothing right.” aldus Zuckerberg nadat hij de film samen met zijn collega’s heeft gezien.

Jesse Eisenberg speelt een glansrol in The Social Network. Hij speelt de rol van de excentriekeling buitengewoon goed en overtuigend. Hij zet een ruggengraatloze Zuckerberg neer die na zijn breuk met zijn schoolvriendin zijn zinnen zet op het programmeren van een digitaal smoelenboek. Al gauw wordt het idee voor TheFacebook geboren. Hij realiseert zich heel goed dat hij goud in handen heeft en na een goed gesprek met Napster-oprichter Sean Parker, die overtuigend en ironisch genoeg wordt gespeeld door zanger Justin Timberlake, raakt hij steeds meer geobsedeerd door de miljarden dollars die op hem wachten. Zijn hebzucht naar geld en macht wordt zelfs zo groot dat hij zijn beste en enige vriend Eduardo Saverin (Andrew Garfield), de CFO van Facebook, uit het bedrijf laat knikkeren.

The Sociaal Network is geen film over het fenomeen Facebook en een biopic is het op zijn allerminst. De film van Fincher gaat over genialiteit, vriendschap en hebzucht. Of het verhaal nu waar is of niet, de film is van het begin tot het einde fascinerend. De film start middenin de rechtszaken waar Zuckerberg in verstrengelt is geraakt. Vanuit dat punt wordt het verhaal met betrekking tot het ontstaan van Facebook en de oplopende conflicten tussen de oprichter, de gebroeders Winklevoss en Saverin met behulp van flashbacks in beeld gebracht. Het is een stijl die mij enorm aanspreekt en dat is dan ook één van de redenen dat ik deze speelfilm als één van de betere films van de afgelopen jaren beschouw.

Score: 9,0

0 thoughts to “The Social Network (2010) recensie”