The Simpsons Movie

The Simpsons Movie (2007) recensie

Het meer van Springfield is een stortplaats voor inwoners zoals Monty Burns en Fat Tony, maar ook de ietwat onbenullige Homer Simpson (Dan Castellaneta) maakt zich schuldig aan het vervuilen van het recreatiegebied. Als hij zijn goedgevulde silo vol varkensmest dumpt, is dat letterlijk de druppel die het meer doet overstromen. De overheid ziet de milieuramp als een nationale bedreiging en zij besluiten om het plaatsje hermetisch af te sluiten. Terwijl de inwoners Homer de schuld geven, lukt het de familie Simpson om het rampgebied te ontvluchten en in het mooie Alaska met een schone lei te beginnen. Maar als de overheid besluit om Springfield voorgoed van de kaart te vegen, kunnen zij het niet over hun hart verkrijgen om hun oude buren geen helpende hand toe te reiken.

Wie kent ze niet? De klunzige Homer, zijn vrouw Marge en schattige kinderen Bart, Lisa en Maggie. De geanimeerde familie Simpson zorgt al jaren voor enorm veel kijkplezier op televisie waar ze in korte afleveringen van ongeveer 25 minuten de meest uiteenlopende avonturen beleven. Bijna twintig jaar na de eerste kennismaking verschijnt er een avondvullende animatiefilm op de markt met een hoofdrol voor de door Matt Groening verzonnen personages. Maar of de film even succesvol is als de populaire televisieshow is dan nog maar de vraag.

Ik ben in ieder geval zeer tevreden over het eindresultaat dat al sinds de jaren negentig op de planning stond, maar door Groening’s aanhoudende protesten tegen de komst van het project verdween het plan in de koelkast. In 2007 moest het er dan toch een keer van komen en de Simpsons maakten hun debuut op het grote scherm. Het is kwalitatief gezien gelijkwaardig aan de televisieserie, maar je verwacht van een film toch wel iets meer dan een uitgesmeerde aflevering van The Simpsons waarin vader Homer voor de zoveelste keer een gigantische blunder maakt. Helaas is dat niet het geval.

Homer’s opstapelende fouten zorgen voor veel komische fragmenten, maar het biedt niets nieuws. Dat maakt het niet minder leuk, want een anderhalf uur durende aflevering van The Simpsons zorgt voor enorm veel entertainment. Ik heb wel een puntje van kritiek, want ik vind het enorm jammer dat bekende personages uit de serie weinig schermtijd krijgen. Karakters zoals Mr. Burns, Apu en Chief Wiggum zorgen in de show voor enorm veel hilariteit, maar in The Simpsons Movie moeten zij slechts genoegen nemen met een bijrolletje.