The Santa Clause (1994) recensie

The Santa ClauseScott Calvin (Tim Allen) is een succesvolle zakenman die werkzaam is voor een grote speelgoedfabrikant. Hij brengt dit jaar Kerstavond door met zijn zoontje Charlie (Eric Lloyd), maar deze keer neemt de ietwat sobere viering een bijzondere wending als Calvin de echte Kerstman tegen het lijf loopt en hem per ongeluk om het leven brengt. Het is nu de taak van de sceptische marketeer om het pak van Santa Clause aan te trekken, zijn plaats in te nemen en de brave kindertjes van cadeautjes te voorzien. Scott transformeert tegen wil en dank in de Kerstman tot grote verbazing van zijn collega’s, familie en vrienden. De grote ronde buik en lange witte baard ontbreken niet! Iedereen maakt zich grote zorgen om hem behalve Charlie, die het onwijs tof vindt dat zijn eigen vader de nieuwe Kerstman is.

Ik kijk rond de feestdagen altijd een aantal Kerstfilms om alvast in de stemming te komen. The Santa Clause is één van de films die bij mij het Kerstgevoel weet op te roepen. In deze sfeervolle film van regisseur John Pasquin zien we hoe Home Improvement-acteur Tim Allen in de huid kruipt van de kindervriend en het is bijzonder om te zien dat deze rol hem op het lijf is geschreven. Ik denk niet gelijk aan een goedlachse Kerstman met rode appelwangetjes en een mooie lange witte baard als ik de 58-jarige acteur op de televisie zie. Maar hij doet het in de Disney-film uitstekend! Het succes van deze film was goed voor nog eens twee vervolgdelen waarin hij eveneens de rol van de Santa Clause op zich neemt.

The Santa Clause is een mierzoete Disney-film die geschikt is voor het hele gezin. De film is volgepropt met clichés en bevat een voorspelbaar verhaal. Maar dat mogen geen minpunten worden genoemd, want het past helemaal bij deze film die naar mijn mening het Kerstgevoel uitstekend weet over te brengen op het publiek. Daarom is dit ook een van mijn meest favoriete Kerstfilms die tijdens de feestdagen absoluut niet mag ontbreken.

Het acteerwerk is prima. Tim Allen doet het uitstekend als de harde zakenman Scott Calvin die uiteindelijk in een uiterst vriendelijke Kerstman transformeert. Er is ook een leuke bijrol voor Judge Reinhold die de meeste filmliefhebbers wel herkennen uit de Beverly Hills Cop-trilogie. Eric Lloyd, inmiddels een volwassen vent van 25, doet het prima als Charlie, het jongetje dat zijn geloof in de Kerstman weer terugvindt als zijn vader wordt gedwongen om de zware taak van de Noordpool bewoner over te nemen.

De film bevat eigenlijk alle ingrediënten om te slagen als succesvolle Kerstfilm. Het is een perfect combinatie van een sprookjesfilm en drama waarbij ook de humor een belangrijke rol speelt. Het succes van The Santa Clause is mede te danken aan de sterke soundtrack en de sfeervolle settings waarin het zich afspeelt, maar ook aan het overtuigende acteerwerk van de cast. De special effects zijn misschien voor hedendaagse begrippen te gedateerd, maar dat mag niet als minpunt worden genoemd gezien het feit de film al 18 jaar oud is. Om alvast in de feeststemming te komen is de rolprent van Pasquin evenals zijn vervolgdelen een uitstekende keuze.