The Ring

The Ring (2002) gastrecensie

Wat als er een videoband bestond, die je het leven zou kunnen kosten? In The Ring wordt het werkelijkheid voor Naomi Watts. Een race tegen de tijd begint en ze heeft slechts zeven dagen de tijd om de waarheid te vinden achter de geheimzinnige tape.

Het verhaal in The Ring draait rond een journaliste Rachel (Naomi Watts). Zij leeft gescheiden met haar zoontje Aidan (David Dorfman). Wanneer het gezinnetje wordt opgeschrikt door de dood van het nichtje, voelt Rachel de plicht om de waarheid te vinden. Het nichtje zou gestorven zijn aan een hartaanval, maar later blijkt dat er meer aan de hand zou zijn. Katie sterft namelijk exact een week na het bekijken van een videoband… Toeval of niet?

Rachel vertrouwt het zaakje niet en bekijkt de tape zelf. De tape bevat allerlei verontrustende opnames zoals een vrouw de van een klif springt. Het laatste fragment op de tape is het beeld van een waterput. Meteen na het bekijken van de video wordt Rachel gebeld, waarbij een stem haar vertelt dat ze nog zeven dagen te leven heeft. Op dat moment begint voor Rachel de race tegen de klok vom de waarheid te vinden, maar ook om nog in leven te blijven.
The Ring is uitgegroeid tot een klassieker binnen het horrorgenre. Gore Verbinski, bekend van The Mexican en de latere Pirates Of The Caribbean, zorgde met een mooie filmische stijl voor een verhaal dat je zal bijblijven. Het originele Japanse verhaal is lichtjes aangepast om wat beter aan te sluiten met het Westerse publiek, maar dit haalt weinig weg uit het mysterie en de sterkte van het verhaal.

De film speelt met sfeer, gevoel en mysterie. Er wordt niet gewerkt met ‘jump scares’, maar wel met goed opgebouwde realistische effecten. De tape zelf zorgt voor een verontrustend effect, maar het is pas wanneer hoofdrolspeelster Samara het toneel betreedt dat de film echt losbarst.

Naomi Watts is bekend van King Kong en Dream House, maar in The Ring was al duidelijk dat zij een actrice is die sterk presteert in thrillers. Zij is eigenlijk ook gewoon het sterkst als we de gehele cast bekijken. Alhoewel ook David Dorfman als de jonge Aidan mooie acteerprestaties levert.

In totaal is The Ring een horrorervaring die je moet zien. Er zijn zelden nog sterke horrorfilms, dus een film van dit formaat zou op ieders lijstje moeten staan. Qua stijl doet het bij momenten denken aan een meer dramatische film, maar andere momenten wordt de sfeer keihard en duister. De mix is perfect gebalanceerd en een mooi voorbeeld dat remakes ook goed kunnen zijn.

Over de gastrecensent

Mijn naam is Nicky Boes. Ik ben een 22-jarige student Journalistiek met een passie voor film. Mijn grote liefde is dan ook horror. Als favoriete films heb ik onder andere Jaws, Nightmare On Elm Street en Night Of The Living Dead. Van Paul heb ik de kans gekregen om tweewekelijks een review van een horrorfilm te posten. Op mijn persoonlijke blog NiickyBoesMovies kun je terecht voor nog meer recensies van horrorfilms!