The Recruit (2003) recensie

The RecruitJim Clayton (Colin Farrell) is een briljante hacker die tijdens zijn introductie van het door hem ontworpen computerprogramma Spartacus opvalt bij CIA-agent Walter Burke (Al Pacino). Burke is een specialist als het aankomt op het rekruteren van jonge kandidaten en hij is vastbesloten om de losbandige Jim in te lijven. In het trainingskamp leert de agent in wording de kneepjes van het vak en zijn toetreding tot de CIA lijkt aanstaande. Maar dan krijgt hij gevoelige informatie over zijn studiegenoot Layla (Bridget Moynahan), die een spion van een Buitenlandse organisatie blijkt te zijn. Hij krijgt de taak om zijn nieuw verworven kennis te gebruiken om haar te ontmaskeren, maar Jim komt al snel tot de ontdekking dat niets is wat het lijkt.

The Recruit is een film die al jaren bij mij in de kast ligt en ik vond het nu wel eens tijd worden om de actie/thriller van Roger Donaldson te gaan zien. De regisseur maakte eerder onderhoudende films zoals de actie/sci-fi Species en de explosieve actiefilm The Getaway. Met dat in het achterhoofd houdende en met topacteurs Al Pacino en Colin Farrell aan boord, kon het eigenlijk niet fout aflopen voor The Recruit. En na bijna twee uur vol enthousiasme te hebben gekeken naar deze film mag ik toch wel eerlijk toegeven dat het schandalig is dat ik deze niet eerder heb gezien.

Het acteerwerk van de cast is prima te noemen. Vooral routinier Al Pacino weet de rol van de op leeftijd geraakte CIA-agent Walter Burke eigen te maken, iets wat door de jaren heen zijn handelsmerk is geworden. Farrell doet het zeker niet slecht als diens protegé en heeft in de afgelopen jaren wel bewezen dat hij in films zoals The Recruit uitstekend tot zijn recht komt. De beeldschone Bridget Moynahan is wat mij betreft een mooie aanvulling op het duo en speelt eveneens haar rol als trainee Layla Moore vol overtuiging.

De film komt langzaam op gang. Men neemt de tijd om het publiek uitgebreid kennis te laten maken met de hoofdpersonages alvorens de actie losbarst. Het verhaal is niet bijster bijzonder te noemen en een oplettende kijker heeft al snel in de gaten hoe de vork in de steel zit. Het is misschien een minpuntje, maar toch bevat de door Donaldson geregisseerde rolprent genoeg entertainment (in de vorm van actievolle scènes vol achtervolgingen en vuistgevechten) om het publiek gedurende twee uur te vermaken. De schoonheidsfoutjes neem ik dan maar voor lief, want ik heb me prima vermaakt met deze heerlijke no-brainer.