The Purge (2013) recensie

Stel je eens voor. Je komt thuis van je werk, je eet je bordje leeg en op de televisie wordt de jaarlijkse zuivering aangekondigd. Gedurende twaalf uur krijgt iedereen carte blanche om te doen en laten wat zij willen. Mensen met opgekropte haat en woede mogen wraak nemen op de personen die hen hebben benadeeld. De hulpdiensten zijn opgeschort en de deelnemers gaan goed bewapend de straten op om deel te nemen aan dit jaarlijks terugkerende bloedbad. Het is een afschuwelijk concept als het realiteit zou zijn, maar voor een fictieve thriller zoals The Purge is dit een sterk en uniek concept dat een leuke film kan opleveren.

De door James DeMonaco geregisseerde prent is ook niets meer dan dat. In de openingsfase maken we uitgebreid kennis met de Sandin’s die zich tijdens de jaarlijkse zuivering opsluiten in hun goed beveiligde villa. Terwijl de gruwelijkheden op de straten plaatsvinden, verschansen zij zich in de controlekamer terwijl ze op de schermen van het geavanceerde beveiligingssysteem de moordpartijen aanschouwen. En dan begint de ellende als het schuldgevoel bij de jonge Charlie Sandin hem ertoe doet dwingen om de luiken te openen en een opgejaagde voorbijganger een schuilplaats aanbiedt. De film komt in een stroomversnelling en de bloedige slachtpartijen volgen elkaar in rap tempo op.

Maar een goede thriller moet het vooral hebben van de spanning en de verrassende plotwendingen die het publiek moeten verrassen. Helaas ontbreekt dit bij The Purge. De spanning is er nauwelijks, er zijn geen schrikmomenten die je even doen opspringen en het verhaal is voorspelbaar. Hoofdrolspelers Ethan Hawke en Lena Headey draaien op de automatische piloot dat de kwaliteit van de film niet ten goede komt. Gelukkig zet medespeler Rhys Wakefield op een zeer goede wijze een angstaanjagende schurk neer. Zijn duivelse glimlach en de glinstering in zijn ogen als hij over een moord praat, maken hem de perfecte psychopaat. Daarnaast zijn de slachtpartijen om van te smullen en worden bloedige en expliciete beelden van het grove geweld niet geschuwd. Dat redt de prent enigszins, maar een topper in het genre kan ik het niet noemen. Uiteindelijk is het idee van The Purge beter dan de film zelf.

The Purge

Volg Filmliefhebber.com op social media

[do_widget id=facebook-likebox-2]