The Polar Express

The Polar Express (2004) recensie

Het is Kerstavond en een jongetje begint het geloof in de Kerstman te verliezen. Terwijl hij nog één keer de krantenknipsels over Kerstmannen in staking leest en in zijn encyclopedie ontdekt dat er geen leven op de Noordpool is, trekt een heleboel lawaai zijn aandacht. Hij rent naar buiten waar hij een gigantische stoomtrein ontdekt. Het is de Polar Express, een magische trein met als eindbestemming de werkplaats van de Kerstman en zijn elfjes op het ijskoude continent. En de vriendelijke conducteur (Tom Hanks) die hem staat op te wachten vraagt of hij meegaat.

Hij gaat aan boord de trein die in hoge snelheid naar de Noordpool raast en onderweg gebeurd er van alles. Van dansende kelners die warme chocolademelk serveren tot aan een zenuwslopende glijpartij op een onder het ijs bedolven treinrails. Maar het is een magische trein die geen uitdaging uit de weg gaat om de eindbestemming op tijd te kunnen bereiken. En eenmaal aangekomen op het plein vol elfjes zijn de kinderen getuigen van hoe de Kerstman de feestdagen start met het uitgeven van het eerste Kerstcadeau.

Back to the Future-regisseur Robert Zemeckis heeft met The Polar Express een geweldige Kerstfilm gemaakt die geschikt is voor het hele gezin. In de sfeervolle computeranimatiefilm werden nieuwe technologieën gebruikt om acteurs, zoals Tom Hanks, digitaal op het scherm te toveren en de animaties zijn dan ook indrukwekkend te noemen. Op het kleinste detail is gelet en de digitale personages bevatten veel emoties en natuurlijk gelaatsuitdrukkingen waardoor zij enorm levendig overkomen. Daarnaast zijn er een aantal spectaculaire fragmenten te noemen die speciaal voor de 3D ervaring werden toegevoegd.

Het verhaal is simpel, maar goed genoeg om de kleintjes en de ouderen te vermaken. De film bevat een aantal emotionele scènes en mooie liedjes die het Kerstgevoel weten op te roepen, maar er is ook veel ruimte voor humor. Vooral de grappige elfjes hebben een belangrijk aandeel hierin in het laatste halve uur van de film. The Polar Express, een uniek project dat zijn weerga niet kent, is een geweldige Kerstfilm vol verbluffende animaties die je naar mijn mening absoluut niet mag missen en misschien wel het Kerstfeest een beetje Kerstachtiger maakt.