The Nightmare Before Christmas (1993) recensie

The Nightmare Before ChristmasPompoenenkoning Jack Skellington (Chris Sarandon) beleeft geen plezier meer aan het Halloween feest. Door stom toeval belandt hij in de kleurrijke en vrolijke wereld van het Kerstfeest. Hij komt op het geniale idee om dit feest ook in zijn grauwe Halloween stad te introduceren, maar daar laat de leider van het macabere plaatsje het niet bij. Hij bedenkt een sluw plan om de Kerstman te ontvoeren en zijn plaats in te nemen. Dat is natuurlijk vragen om problemen!

Filmmaker Tim Burton zag ruim 20 jaar geleden de Halloweenversieringen in de etalages van de winkels plaatsmaken voor gekleurde slingers, glimmende pakjes en versierde boompjes terwijl de populariteit van het Kerstfeest groeide. Door deze verandering kwam hij op het idee om het verhaal van The Nightmare Before Christmas te schrijven. Het verhaal is oorspronkelijk als gedicht geschreven, maar tijdens zijn dienstjaren voor de studio van Walt Disney kreeg de excentrieke regisseur de kans om zijn creatie en ruwe schetsen van diverse karakters om te toveren in een magische kerstfilm die wegens succes genomineerd werd voor een Academy Award.

Het concept om twee feestdagen te combineren is al bijzonder, maar ook de stijl waarin de film is gemaakt is speciaal te noemen. Het is de eerste speelfilm die volledig met de zogenaamde stop-motion techniek is gecreëerd. Tientallen vakmensen werkten maar liefst drie jaar aan de film voordat Tim Burton’s The Nightmare Before Christmas kon worden vertoond aan het publiek. Het vastleggen van elke beweging of gezichtsuitdrukking was een tijdrovend proces. Honderden beweegbare poppen en tientallen sets waren er nodig om deze productie te laten slagen.

Hoewel Burton alleen als producer verbonden is aan deze productie, is het duidelijk dat de complete wereld van The Nightmare Before Christmas zijn hersenspinsel is. De film kent een duister en sprookjesachtig karakter wat het handelsmerk is van deze filmmaker. Henry Selick – die naar eigen zeggen van dezelfde planeet afkomstig is als de bedenker van Jack en zijn vriendjes – mocht drie jaar lang de productie in goede banen leiden. Met een uitstekend oog voor detail en met een behoorlijke portie geduld, creëerde hij uiteindelijk een magische film die zeker met de feestdagen een gezellige filmavond garandeert.

De liedjes in deze musicalachtige film zijn afkomstig van componist en songwriter Danny Elfman die eveneens in The Nightmare Before Christmas te horen is als de zingende Jack Skellington. Elfman en Burton zijn onafscheidelijk en zij werkten al regelmatig samen aan mysterieuze en betoverende producties. Burton vroeg ook enkele bekenden om de karakters van deze film van hun stemmen te voorzien. Chris Sarandon is te horen als de pompoenenkoning terwijl Catehrine O’Hara te horen is als Sally. Glenn Shadix heeft de burgemeester van Halloween Town van zijn stem voorzien.

Voor mij persoonlijk is Tim Burton’s The Nightmare Before Christmas dé Kerstfilm die ook een duidelijke boodschap weet over te brengen op het publiek; Iedereen mag het Kerstfeest vieren, zelfs als je een monster bent die normaliter de kinderen van Halloween stad de stuipen op het lijf jaagt. Hoewel de film zich grotendeels afspeelt in de grauwe wereld van Jack Skellington en zijn stadsgenoten, is de Kerstsfeer duidelijk aanwezig. In combinatie met de prachtige animaties en de betoverende soundtrack is deze unieke creatie een topper in zijn soort en onmisbaar tijdens de feestdagen.