The Muppets (2011) recensie

The MuppetsDe broertjes Gary (Jason Segel) en Walter (Peter Linz) doen bijna alles. Wanneer zij een weekendje naar Los Angeles plannen is Walter door het dolle heen. De fan van de doldwaze Muppets kan niet wachten totdat hij een rondleiding krijgt door de oude Muppet-studio. Maar eenmaal daar aangekomen ontdekken zij dat de studio niets meer is dan een stoffige plek vol oude herinneringen. De teleurstelling wordt groter als Walter ontdekt dat de gemene zakenman Tex Richman (Chris Cooper) de grond wil kopen en de studio wil afbreken. Samen met zijn reisgenoten besluit Walter om Kermit The Frog (Steve Whitmire) een bezoek te brengen. Hij wil hem overtuigen van het feit dat het van groot belang is dat de Muppets weer gaan optreden om op die manier genoeg geld in te zamelen om de studio van de ondergang te redden. Een amusant en muzikaal avontuur is het logische vervolg…

“It’s time to play the music… It’s time to light the lights…” Want de Muppets zijn terug voor een avontuur in een gloednieuwe Muppet-film! De kleurrijke marionetten van The Walt Disney Company zijn al jaren een begrip in de entertainmentwereld en bijna iedereen is opgegroeid met de goedaardige Kermit The Frog, de explosieve Miss Piggy en de hilarische Fozzie Beer. In 1976 hadden de poppen die Jim Henson ooit creëerde een eigen show waarin zij elke week een beroemdheid op visite kregen. Daarnaast stonden de poppen ook in de schijnwerpers in een aantal familiefilms. De laatste film dateert alweer uit 2005 en is het dus hoog tijd voor een spectaculair nieuw avontuur geheel in Muppet-style!

Wie kent de kleurrijke poppen van Jim Henson niet?! De dertigers onder ons zijn opgegroeid met de figuurtjes uit Sesamstraat, The Freggles en The Muppet Show. Hoofdrolspeler Jason Segel – die zelf met deze shows is opgegroeid – kwam samen met scenarist Nicholas Stoller op het briljante idee om een compleet nieuwe Muppet-film te creëren. Het was alweer even geleden dat we Kermit The Frog, Gonzo en Animal aan het werk zagen en een nieuwe film kan de gehele Muppet-franchise een nieuwe boost geven. De grap is ook dat het verhaal van de film draait over de hoogtijdagen van de Muppets en hun comeback in de entertainmentindustrie. De realiteit is dat de fanbase evenals de potentie om succes te halen met de lawaaierige marionetten enorm is! Daarom begonnen de twee scriptschrijvers aan het verhaal voor een avondvullende speelfilm die vorig jaar met een hoop marketinggeweld werd gelanceerd.

De Nederlandse release liet iets langer op zich wachten, maar het was het waard! Het oudere publiek kan weer volop genieten van de vertrouwde karakters die jarenlang voor een glimlach op het gezicht zorgden terwijl de nieuwe generatie kennis kan maken met de stijlvolle humor die de Muppets rijk zijn. De karakters zijn nog altijd even likeable als vroeger en grappiger dan de hoofdpersonages van (animatie)series die tegenwoordig de jeugd moeten vermaken. Bij de Muppets is er altijd genoeg plaats voor gastoptredens van bekende acteurs en ditmaal wist men celebrities zoals Neil Patrick Harris, Jack Black, Judd Hirsch, Whoopi Goldberg, Zack Galifianakis, Emily Blunt en Jim Parsons te strikken om bij te dragen aan het succes van deze lollige familiefilm.

Jason Segel neemt zelf de hoofdrol voor zijn rekening en hij doet het evenals zijn tegenspeelster Amy Adams prima. Chris Cooper vervult een uitstekende bijrol als de geniepige zakenman Tex Richman terwijl Rashida Jones de rol van de strenge televisiebazin voor haar rekening neemt. Maar het succes van deze film wordt niet bepaald door overtuigend acteerwerk en het verhaal. Het is de prettige sfeer en de herinneringen aan vroeger die voor een warm gevoel en het plezier zorgen. Dat de emoties hoog oplopen en op sommige momenten het kippenvel op de armen staat is dan ook niet meer dan logisch. The Muppets is amusement van hoog niveau dat absoluut naar meer smaakt en het is alleen maar te hopen dat het veeleisende publiek nog lang niet Muppet-moe is. Maar dat zal gezien de reacties op deze film nog lang niet het geval zijn.

0 thoughts to “The Muppets (2011) recensie”