The Monuments Men (2014) recensie

The Monuments MenIk kan genieten van goede op waarheid gebaseerde dramafilms en na het zien van de trailer van George Clooney’s The Monuments Men was ik ervan overtuigd dat de regisseur van sterke films, zoals The Ides of March, een onderhoudende oorlogsfilm had gemaakt. Toch heeft het wel eventjes geduurd voordat ik mijzelf ertoe kon zetten om deze te gaan zien, want ik ben geen enorme fan van oorlogsfilms. En nu ik deze heb gezien moet ik concluderen dat de film geen topper in het genre is.

De filmmaker neemt zelf de hoofdrol voor zijn rekening. Als kunstliefhebber Frank Stokes, die een team van kunstliefhebbers en verzamelaars optrommelt voor een speurtocht naar gestolen kunstwerken tijdens de tweede wereldoorlog, overtuigd hij enigszins, maar het lukt hem niet om emoties bij mij op te roepen. Datzelfde geldt voor zijn collega’s, zoals Matt Damon als de jonge kunstkenner James Granger en routiniers Bill Murray en John Goodman.

De conclusie is al snel getrokken dat The Monuments Men niet aangrijpend genoeg is, maar ook de nodige vaart mist om mijn interesse vast te houden. Met een speelduur van ruim twee uur kabbelt het verhaal een beetje voort terwijl de sentimentele scènes niet het effect dat Clooney voor ogen had weten te bereiken. Er is ook niemand binnen de ensemble cast die een memorabele performance aflevert en het acteerwerk is overall vrij mat te noemen.

Is er dan niets goed aan Clooney’s oorlogsfilm? Jawel, want de decors, kostuums en voertuigen zijn authentiek en zorgvuldig gekozen. Dat leveren mooie beelden op, maar het is niet genoeg om The Monuments Men te redden. Het enige wat mijn interesse vasthield was het slot waarin het verhaal in een stroomversnelling raakt en het gezelschap de ene na de andere Duitse schatkamer ontdekt. Het is dan ook een teleurstelling dat alleen het laatste kwartier van deze film als vermakelijk kan worden bestempeld.

Score: 6,0

0 thoughts to “The Monuments Men (2014) recensie”