The Maze Runner

The Maze Runner (2014) recensie

Stel je toch eens voor dat je wakker wordt en je hebt geen idee waar je bent of wat er is gebeurd. Je weet zelfs je eigen naam niet meer! Dat overkomt Thomas (Dylan O’Brien). In een bosrijk gebied waar een groep jongens van zijn leeftijd hun leven leiden wordt Thomas onderdeel van een hechte gemeenschap. Het gebied verlaten is geen optie, want het ligt middenin een gigantisch doolhof waar ’s nachts de Grievers tot leven komen die genadeloos afrekenen met elke bezoeker.

Toch zijn er enkele jongeren die onderdeel uitmaken van de zogenaamde ‘Runners’ die als taak hebben om overdag naar het doolhof te gaan om deze te mappen en een uitweg te vinden. Thomas is niet van plan om rustig af te wachten totdat deze is gevonden en hij besluit om de regels te overtreden en het doolhof binnen te gaan. Al gauw ontdekt hij dat hij anders is dan de andere bewoners en dat hij als enige de kans heeft om het mysterie rondom het doolhof en diens beheerders op te lossen.

The Maze Runner van regisseur Wes Ball is een actievolle en mysterieuze sciencefictionfilm met een onbekende cast. Hoofdrolspeler Dylan O’Brien uit de serie Teen Wolf speelt zijn rol prima evenals zijn tegenspelers. De meest bekende in het gezelschap is wellicht Will Poulter die voor veel hilariteit zorgde in de komedie We’re The Millers. Als de ietwat getergde Gally laat de acteur zich van een andere kant zien en hij speelt de rol uitstekend.

Het verhaal van deze film steekt goed in elkaar en het is een onderdeel van een drieluik. Het is dan ook geen verrassing dat de film eindigt met een open einde. Je vraagt je continu af wat er aan de hand is, wie de beheerders van het doolhof zijn en waarom de jongeren zijn opgesloten. Het is ook een vlotte film zonder teveel tekst en uitleg, maar vooral met veel actie. Een klein minpuntje zijn de ietwat matige CGI effecten die niet helemaal tot hun recht komen. Desalniettemin heb ik mij prima vermaakt met deze luchtige film en ik verheug mij nu al op het hopelijk even vermakelijke vervolg.

0 gedachten over “The Maze Runner (2014) recensie

1. Leuk om te zien dat jij je er ook mee hebt vermaakt. Een leuk tussendoortje al had ik misschien graag gezien dat ze nog wat langer bezig waren met het mysterie. Toen ze dat cijfer ontdekten was mijn verwachting dat ze eerst alle Grievers moesten gaan verslaan om toegang tot alle sleutels te krijgen.

2. Ik vond hem ook wel leuk om te kijken. Enigszins vergelijkbaar met The Hunger Games. Het einde vond ik dan wel weer heel snel gaan.