The Matrix

The Matrix (1999) recensie

In 1999 verraste Andy en Lana Wachowski de hele wereld met de bijzondere actie/Science Fiction The Matrix waarin acteur Keanu Reeves in de huid kruipt van computerhacker Neo. Neo voelt dat er iets niet helemaal klopt aan de wereld waarin hij leeft en hij zoekt al jaren naar het antwoord op de vraag wat de Matrix precies is. In zijn zoektocht naar het antwoord komt hij in contact met Trinity (Carrie-Anne Moss) en Morpheus (Laurence Fishburne), die Neo meenemen naar de realiteit en hem vertellen dat de Matrix niets meer is dan een rookgordijn dat de angstaanjagende realiteit moet verbergen.

Wanneer Neo ontwaakt ontdekt hij dat de mensheid al jaren vecht tegen een ras van moordlustige machines dat er alles aan doet om de mensheid uit te roeien. Terwijl het verzet al jaren vecht voor de vrijheid van de mensen voorspelt de profetie dat een verlosser de oorlog zal stoppen en de mensen zal bevrijden. Terwijl Neo zijn training volgt en zich bij het verzet aansluit, is Morpheus ervan overtuigd dat hij de verlosser is waarnaar hij al jaren op zoek is. En terwijl de onverbiddelijke strijd tegen de machines doorgaat, ontdekt Neo dat hij de kwaliteiten bezit om de vijand voor eens en altijd te stoppen.

The Matrix is geen conventionele, maar wel een intelligente en vermakelijke actiefilm met een goed uitgewerkt verhaal. De Wachowksi’s zetten de puntjes op de i terwijl er ook enorm veel aandacht is besteed aan de karakterontwikkelingen en de bombastische actiescènes. Het is mede te danken aan het overtuigende spel van de hoofdrolspelers dat het verhaal boeiend is om te blijven volgen. Niet alleen Keanu Reeves, Carrie-Anne Moss en Laurence Fishburne hebben overduidelijk plezier in hun werk, maar ook Hugo Weaving zet op briljante wijze Neo’s opponent Agent Smith neer.

Het is niet voor niets dat The Matrix werd geprezen om de special effects, want die zijn van een uitmuntende kwaliteit. Het is bijzonder te noemen hoe men de onwijs gave gevechten in beeld brengt terwijl ook de echte wereld met futuristisch hovercrafts en angstaanjagende metalen monsters met de grootste zorgvuldigheid in elkaar is gezet. Met behulp van kleurenfilters wordt deze wereld gescheiden van de interactieve simulatie wereld waarin Morpheus, Neo en Trinity in spectaculaire achtervolgingen en gevechten de strijd aangaan met de vijand. Het zijn beelden om van te smullen. Naar mijn mening is The Matrix dan ook een geweldige en ongeëvenaarde Science Fiction-film die nog altijd topamusement garandeert.

Score: 9,0

3 thoughts to “The Matrix (1999) recensie”