The Matrix Revolutions

The Matrix Revolutions (2003) recensie

Elk begin heeft ook een einde. En voor The Matrix trilogie van de Wachowski’s komt het einde in de vorm van The Matrix Revolutions. Nog geen jaar na de release van de ijzersterke actie/sciencefiction The Matrix Reloaded, mag de kijker zich opmaken voor een fantastisch slot. Althans, dat hoop je als liefhebber van de franchise. Ik kan mij nog heel goed herinneren dat ik bijna tien jaar geleden toch enigszins teleurgesteld de zaal verliet, want het verhaal over Neo (Keanu Reeves), Morpheus (Laurence Fishburne) en Trinity (Carrie-Anne Moss) en de eeuwige strijd tegen de machines sloot niet helemaal naar wens af.

Waar in het tweede deel nog een goede balans tussen de scènes in de echte wereld en de virtuele wereld aanwezig was, speelt The Matrix Revolutions zich grotendeels af in de laatste vrije stad Zion. De mensen verzamelen zich aan het front waar zij de machines opwachten. Terwijl de oorlog in volle gang is, vertrekt Neo samen met Trinity naar Machine City. De Ware is er namelijk van overtuigd dat hij de kracht bezit om de vrede tussen de mensen en de machines te herstellen. Maar daarvoor moet hij nog wel één keer de Matrix in om het gevaarlijke Smith-virus tot een halt toe te roepen. Het is helaas één van de weinige scènes die zich in de virtuele wereld afspelen.

Desalniettemin is de eindstrijd tussen Neo en Smith (Hugo Weaving) een fantastisch spektakelstuk. Er zijn kosten noch moeite gespaard om deze vermakelijke slotscène op het beeld te kunnen toveren. Ook de oorlog in Zion wordt uitstekend in beeld gebracht. De logge APU’s waarmee de verzetsstrijders de aanval openen op de tienduizenden Sentinels zorgen voor smakelijke scènes vol verbluffende speciale en visuele effecten. Helaas is er door al dat geweld weinig tijd om de focus te leggen op de uitwerking van het verhaal dat naar mijn mening wel erg simpel (misschien zelfs wel te simpel) wordt afgesloten. Dat zorgt dus toch voor een kleine teleurstelling. Maar je kunt The Matrix Revolutions geen slecht film noemen. Daar is de door de Wachowski’s geregisseerde film toch veel te amusant voor.

0 thoughts to “The Matrix Revolutions (2003) recensie”

1. Ik moet toegeven dat ik de Matrix films nog niet gezien heb, hoewel ik dat al heel lang van plan ben. Na het lezen van jouw review moet ik toch maar eens naar de videotheek trekken denk ik dan!

2. Ik heb die game destijds nog gespeeld (maar volgens mij niet tot het einde). Vond de film erg teleurstellend omdat het einde geen voldoening gaf. Ben het met je eens dat de actie spectaculair was, maar door de eerste film was mijn verwachting dat er iets “diepers” achter zat en dan valt het daadwerlijke einde toch erg tegen.