The Matrix Reloaded

The Matrix Reloaded (2003) recensie

Na de grootste verrassing uit 1999 keek ik reikhalzend uit naar het vervolg dat ook door de Wachowski’s is geregisseerd. In The Matrix Reloaded gaat het verhaal over de oorlog tussen de laatste overlevenden en de moordlustige machines onverbiddelijk door. Nadat Neo (Keanu Reeves) heeft afgerekend met Agent Smith (Hugo Weaving), krijgt hij de taak om zijn lot als de Ware te vervullen. Terwijl de laatste vrije stad Zion zich klaarmaakt voor een aanval van de machines, trotseert Neo in de virtuele wereld meedogenloze vijanden die hij op zijn pad naar het einde van de oorlog tegenkomt.

The Matrix Reloaded begint gelijk voortvarend met een spectaculaire openingsscène waarin Trinity, het personage dat opnieuw uitstekend wordt gespeeld door Carrie-Anne Moss, op de vlucht slaat voor Agenten. Maar de kijker wordt door Andy en Lana Wachowski ook getrakteerd op indrukwekkende beelden van Zion, de thuisbasis van het verzet. Na een korte introductieronde van nieuwe personages, zoals Commander Lock (Harry Lennix) en Link (Harold Perrineau), begint Neo samen met Trinity en Morpheus (Laurence Fishburne) aan een intensieve missie in de virtuele wereld waarmee zij de profetie kunnen vervullen en de oorlog kunnen stoppen. Maar voordat het zover is krijgt het gezelschap genoeg weerstand van gevaarlijke programma’s en aanhangers van de machines.

De schurken zijn niet langer meer op één hand te tellen. Kleurrijke personages, zoals de zelfingenomen Merovingian (Lambert Wilson), de gevaarlijke Twins (Adrian en Neil Rayment) en meesterbrein The Architect (Helmut Bakaitis), doen er alles aan om Neo te stoppen en de mensheid uit te roeien. En dat terwijl de Agenten en de maniakale Agent Smith, opnieuw prima vertolkt door The Lord of the Rings-acteur Hugo Weaving, ook constant voor dreiging zorgen. Eén ding is zeker, je hoeft je niet te vervelen als je naar The Matrix Reloaded kijkt. Want als Neo, Morpheus en Trinity met één van hun tegenstanders hebben afgerekend, staat de volgende alweer te popelen om met hen het gevecht aan te gaan.

Er is dus genoeg spektakel aanwezig, maar opnieuw wordt er ook veel aandacht besteed aan de uitwerking van het verhaal en de karakterontwikkelingen. En ook het acteerwerk van de sterrencast is enorm goed te noemen. Dat maakt The Matrix Reloaded evenals zijn voorganger een puike film. De Wachowski’s hebben opnieuw kosten noch moeite gespaard om de kijker een aantrekkelijke en uiterst vermakelijke film voor te schotelen. De speciale en visuele effecten zijn geweldig te noemen terwijl er ook een indrukwekkende en uitstekend bijpassende soundtrack te horen is. Ondanks dat de nieuwigheid eraf is en The Matrix Reloaded niet zo verrassend is als The Matrix, is dit er eentje die je naar mijn mening als filmliefhebber absoluut niet mag missen!

0 thoughts to “The Matrix Reloaded (2003) recensie”

1. Je bent een stuk positiever over de film dan ik. Was geen fan van deze film, natuurlijk is er veel spektakel, maar de film wist me niet op dezelfde manier als het origineel te raken.