The Mask

The Mask (1994) recensie

Jim Carrey is een van de grappigste acteurs die er in Hollywood rondloopt en in het begin van de jaren ’90 speelde hij geweldige rollen in films zoals Ace Ventura: Pet Detective en Dumb & Dumber. Hilarische films die ervoor zorgden dat bij mij de tranen over de wangen rolden van het lachen. The Mask van regisseur Charles Russell, had ook dat effect op mij. In de komedie speelt Carrey de rol van de hopeloze romanticus Stanley Ipkiss wiens leven na de vondst van een mysterieus masker compleet op zijn kop wordt gezet.

Het eerste halve uur van The Mask staat volledig in het teken van Stanley en zijn onzekerheid. De bankmedewerker laat zich eenvoudig in de maling nemen door zijn collega’s, een avondje stappen loopt uit op een fiasco als hij niet voor zichzelf durft op te komen en zelfs het helpen van de beeldschone Tina (Cameron Diaz) bij het openen van haar bankrekening, is voor de kluns een haast onmogelijke opgave. Maar daar komt verandering in als hij op een avond een mysterieus masker vindt!

Het masker transformeert Stanley in een onstuimig en hilarisch personage dat geen grenzen kent en speciale krachten bezit. Deze krachten doen niet veel onder voor die van een fictief stripfiguur, maar Stanley gebruikt zijn nieuwverworven krachten niet om de misdaad te bestrijden, maar om wraak te nemen op zijn baas, om de oplichters bij de lokale garage een lesje te leren en om indruk te maken op de beeldschone Tina! Maar al gauw is het plezier van korte duur als hij zichzelf in de nesten werkt en hij het aan de stok krijgt met de gevaarlijke crimineel en Tina’s vriendje Dorian (Peter Greene).

Maar The Mask is geen spannende misdaadfilm hoor. Het is een heerlijke komedie met enorm veel humor. Het zijn voornamelijk de slapstick momenten die voor het plezier zorgen, maar ook de romantische ondertoon is erg fijn. Het maakt de film luchtig terwijl de special en visual effects erg cool zijn. Een mooi voorbeeld is de transformatie van Stanley’s Jack Russell Milo als het hondje per ongeluk zijn hoofdje in het masker drukt. En Jim Carrey is de perfecte keuze om deze rol te spelen. De komiek doet het dan ook geweldig in zijn dubbelrol als de zachtaardige Stanley en het uitbundige karakter The Mask.

5 gedachten over “The Mask (1994) recensie