The Martian

The Martian (2015) recensie

Regisseur Ridley Scott heeft al een aantal toppers achter zijn naam staan. Kaskrakers en klassiekers zoals Alien, Blade Runner, Gladiator en Prometheus, zijn slechts enkele films die de filmmaker heeft gemaakt. En na het ietwat teleurstellende Exodus: Gods and Kings, dat vorig jaar in de bioscoop verscheen, richt hij zich weer op het genre waar hij enorm veel succes mee heeft gehad. En of The Martian zich kan scharen bij de door Scott geregisseerde en spannende genregenoten, lees je in deze recensie. Let op, deze review bevat wel een aantal spoilers.

Laat ik vooropstellen dat The Martian niet een combinatie van horror en Sci-Fi is, maar meer in het hokje van genregenoot Apollo 13 past. Matt Damon speelt de rol van astronaut Mark Watney die tijdens een missie op de rode planeet Mars door zijn team voor dood wordt achtergelaten als zij tijdens een heftige zandstorm het contact verliezen met hun teamgenoot. Met beperkte middelen en weinig voedsel, moet Mark een manier zien te vinden om het contact met NASA te herstellen. Hij hoopt dat er een reddingsactie mogelijk is, maar gezien de afstand tussen de Aarde en Mars, is de tijd zijn grootste vijand.

De film wordt grotendeels gedragen door Matt Damon die de rol van de astronaut dan ook uitstekend speelt. Ik ben in ieder geval meer onder de indruk van deze rol dan de soortgelijke rol die hij vorig jaar in de Science Fictionfilm Interstellar speelde. Pas op het moment dat zijn personage erin slaagt om het contact met NASA te herstellen, is er ook meer aandacht voor de gebeurtenissen bij NASA en diens pogingen om een reddingsplan op te zetten. Ook mogen we af en toe een blik werpen op het team dat bezig is aan een zware terugreis naar de Aarde. En het zal zeker niet als een verrassing komen dat ze uiteindelijk worden ingeschakeld om de reddingsactie uit te voeren.

Jessica Chastain, Michael Peña, Kate Mara, Aksel Hennie en Sebastian Stan werden gestrikt om de rollen van de astronauten op zich te nemen en ze spelen deze rollen prima. Zeker gezien het feit dat ze beperkte schermtijd kregen. Maar ook in de scènes die zich bij NASA afspelen speelt het acteerwerk een belangrijke rol. Jeff Daniels speelt de rol van de pretentieuze NASA-director Teddy Sanders uitstekend terwijl ook Chiwetel Ejiofor en Sean Bean de rollen van de NASA-missieleiders Vincent Kapoor en Mitch Henderson goed invullen.

Naar mijn mening zorgt het goede acteerwerk van de ensemble cast dan ook voor het succes van The Martian die meer een dramafilm dan een spannende Science Fictionfilm is. Desalniettemin is het slot zenuwslopend en als kijker zit je op het puntje van je stoel. Je hoopt op een goede afloop, maar of die er komt is nog maar de vraag. De wijze waarop de reddingsactie wordt geïnitieerd en de acties die door het reddingsteam en Mark worden uitgevoerd, roepen wellicht een paar vragen op. Maar he, ik ben geen raketgeleerde dus ik ga er maar even vanuit dat het allemaal plausibel is wat er gebeurd. In ieder geval is het vermaak er niet minder om en ik vind The Martian dan ook één van de betere films die ik dit jaar heb gezien.

0 gedachten over “The Martian (2015) recensie

1. Topfilm waar ik me ook erg mee vermaakt heeft. De schrijver van het boek heeft heel veel onderzoek gedaan om er voor te zorgen dat alles zo realistisch mogelijk is, dus dat zit over het algemeen wel goed, maar je kan inderdaad je vragen stellen, vooral bij het Iron Man moment 🙂