The Lost World: Jurassic Park

The Lost World: Jurassic Park (1997) recensie

Na het overweldigende succes van Jurassic Park was het natuurlijk wachten op een vervolg dat dan ook in 1997 werd uitgebracht. Regisseur Steven Spielberg kroop opnieuw in de regiestoel om een dappere poging te ondernemen om het succes van de kaskraker te evenaren. Hoofdrolspelers Sam Neill en Laura Dern bedankten voor de eer om in het vervolg terug te keren, maar Jeff Goldblum keert wel terug als de moderne wetenschapper Ian Malcolm. Dus de verwachtingen waren hooggespannen, maar helaas lukt het The Lost World niet om het niveau van zijn voorganger te evenaren.

In het tweede deel blijkt er opeens een tweede eiland met dinosauriërs te zijn. Het is de fabriek van multinational InGen waar de prehistorische wezens tot leven worden gebracht en opgroeien totdat ze klaar zijn voor een leven in het pretpark op het nabijgelegen eiland dat in het eerste deel het podium was voor een spectaculair avontuur. Deze keer zijn er geen hekken en grachten die de carnivoren en herbivoren van de mensen scheiden en tegen beter weten in stuurt eigenaar John Hammond, opnieuw gespeeld door Richard Attenborough, een onderzoeksteam naar het gebied.

Het gezelschap onder leiding van Dr. Malcolm (Jeff Goldblum) krijgt de taak om het leefgebied van de wezens te documenteren, maar het reisje naar het eiland verandert al snel in een zware overlevingstocht als zij te maken krijgen met een aantal gepikeerde vleesetende dinosauriërs. Daarnaast stuurt InGen, dat inmiddels door het raad van bestuur is afgenomen van Hammond, een eigen team met als doel om de dinosauriërs over te brengen naar een nieuw pretpark in San Diego. Daar moeten Dr. Malcolm en zijn teamleden een stokje voor steken terwijl zij worden opgejaagd door bloeddorstige en doortrapte Velociraptors.

Spektakel genoeg dus en ook de special effects zien er opnieuw adembenemend uit. De wezens, die deze keer grotendeels met behulp van de computer tot leven zijn gewekt, zien er levensecht uit terwijl er genoeg spanning aanwezig is om de kijker op het puntje van zijn stoel te houden. Maar in alle eerlijkheid is de nieuwigheid er wel af en ook het acteerwerk van een aantal hoofdrolspelers, zoals Julianne Moore, Pete Postlethwaite en Vince Vaughn, laat veel te wensen over. De echte schurk ontbreekt in het geheel en dan blijft er helaas niets meer over dan een film waarin een gezelschap uit de klauwen van de dino’s moeten zien te blijven. Het zorgt voor vermakelijke scènes, maar in vergelijking met zijn voorganger schiet de film iets te kort als het gaat om het acteerwerk en de uitwerking van het verhaal.

0 gedachten over “The Lost World: Jurassic Park (1997) recensie

1. The Lost World is inderdaad een heel stuk minder dan het iconische origineel. Hier heeft Spielberg zich duidelijk aan vertild. Alleen is een mindere Spielberg nog steeds een vermakelijke film 🙂