The Lord of the Rings: The Two Towers (2002) recensie

The Lord of the Rings: The Two TowersTerwijl Aragorn (Viggo Mortensen), Gimli (John Rhys-Davies) en Legolas (Orlando Bloom) de jacht openen op het Uruk-hai leger van Saruman (Christopher Lee), trotseren Frodo (Elijah Wood) en zijn trouwe reisgenoot Sam (Sean Astin) het woeste landschap van Mordor. Frodo begint de negatieve invloed van de ring te voelen en zijn last wordt met de dag zwaarder. Maar dat weerhoudt de dappere Hobbits er niet van om hun reis voort te zetten. De inwoners van Rohan hopen dat Frodo de missie om de ring van macht te vernietigen volbrengt, maar er dreigt een ander gevaar als de meedogenloze Uruk-hai zich klaarstoomt voor de strijd tegen de volkeren van Midden-Aarde. Met de hulp van elfen en dwergen hoopt men dat zij in het uur van de waarheid zich staande weten te houden tegen het oprukkende kwaad.

Het succes van The Fellowship of the Ring maakte de weg vrij voor het vervolg dat eveneens door filmmaker Peter Jackson werd geregisseerd. De verfilming van het tweede deel van de door J.R.R. Tolkien geschreven trilogie is evenals zijn voorganger een zeer onderhoudende spektakelfilm die het publiek trakteert op verbluffende special effects en prachtige beelden van het Nieuw-Zeelandse landschap terwijl de acteerprestaties van de terugkerende sterrencast van hoogstaande kwaliteit zijn. Dat maakt The Two Towers een waardige opvolger.

Nadat het reisgenootschap uiteen is gevallen, splitst het verhaal zich op in drie verschillende verhaallijnen en hier lag voor Jackson en zijn team de grote uitdaging om de juiste balans te vinden. Maar de ervaren filmmaker slaagt er volledig in om met een fantastische opening de interesse van het publiek vast te pakken en ook vast te houden. Het is één van de vele hoogtepunten die deze tussenfilm rijk is. Toch is het meer verplicht dan gewenst om het eerste deel te hebben gezien alvorens je aan The Two Towers begint wil je het verhaal volledig begrijpen.

The Two Towers is in vergelijking met zijn voorganger een duistere film waarin de constante dreiging van de duistere heer Sauron en het leger van de kwaadaardige tovenaar Saruman de toon zet. Er heerst onrust bij de volkeren van Midden-Aarde die nu alle hoop vestigen op de twee jonge Hobbits Frodo en Sam. In het tweede deel van het drieluik focust men zich voornamelijk op de actie en de strijd tussen het leger van Saruman en de volkeren van Midden-Aarde. Dat levert een groot aantal gewelddadige en bloedige scènes op die voor enorm veel kijkplezier zorgen. Maar als het open einde vele vragen onbeantwoord laat, heerst er een gevoel dat er iets ontbreekt. Gelukkig is er dan de wetenschap dat er een fantastische finale op komst is die de trilogie op een waardige manier zal afsluiten en alle losse eindjes zal afronden.